Geometrija u dizajnu je logična, predvidiva i jasna. Estetski izraz koji je dovoljan. Koncept istražuje koliko nakit može da bude jednostavne forme, a funkcionalan i efektan.
Intervju: Marko Bačanin & Maja Bačanin, Monoi Design
Brend Monoi su osnovali u Novom Sadu brat i sestra Marko i Maja Bačanin 2018. Marko je diplomirao na Univerzitetu u Novom Sadu, odsjek za arhitekturu, a Maja na Akademiji primjenjenih umjetnosti u Beogradu, na odsjeku za dizajn enterijera. Arhitekturom se bave u Srbiji i Dubaiu (UAE) od 2006 – 2017 godine.
Arhitektonsko obrazovanje i radno iskustvo inspirisali su ih da dizajniraju moderan nakit sa geometrijskom, minimalnom estetikom. U posljednje vrijeme ističu se kao planetarno popularan brend u kreaciji unikatnog nakita. U nastavku razgovaramo sa Majom Bačanin o idejama, konceptu I načinu izrade ovog nakita.
Draga Majo, možete li nam za početak reći nešto više o začecima ideje kreativnog arhitektonskog nakita i brenda Monoi?
Brend smo osnovali brat Marko i ja u novembru 2018 godine. To je zvaničan datum kada smo lansirali nakit za prodaju, ali priča o nastanku Monoi nakita postoji nešto duže od toga, tačnije nekoliko godina. Po završetku studija arhitekture i primenjenih umetnosti ukazuje se prilika za odlazak u inostranstvo gde imamo sreće da stečeno znanje primenimo i u praksi.
Paralelno, porodična manufaktura zlatnog i srebrnog nakita se polako preusmerava na rafinaciju i proizvodnju poluproizvoda od plemenitih metala kada se javlja ideja za spajanje našeg primarnog zanimanja sa porodičnim zanatom.
Međutim, baveći se arhitekturom puno radno vreme i nakitom kao hobijem, postojao je raskorak kao barijera da ideje koje smo imali podignemo na profesionalniji nivo. Do trenutka kada spontano, kreativnim eksperimentom nastaje postojeća kolekcija Geometria. Kako je rezultat bio više nego zadovoljavajući, uvideli smo potencijal i iskoristili momentum da se ozbiljnije posvetimo tome. Tako u novembru 2018. godine odlučujemo da lansiramo Monoi u vreme Novosadskog sajma zlatarstva na kome i dobijamo glavnu nagradu za dizajn i kvalitet.
Gdje ste najprije vidjeli mogućnost za plasiranje proizvoda?
Na početku smo se naravno oslanjali na društvene mreže kao najjednostavniji način promocije. Ubrzo otvaramo online prodavnicu i počinjemo saradnju sa nekiloko lokalnih koncept storova. Ideja je bila da pokrenemo posao na lokalnom nivou kako bismo imali veću kontrolu i usput rešavali eventualne prepreke. Ova faza je trajala kraće nego što smo očekivali, jer su reakcije prevazilazile naše projekcije. Strani mediji postaju zaiteresovani za našu priču i spontano se tržiste proširilo i van Srbije. Jedan od većih uspeha je nedavna objava u štampanom izdanju Britanskog Vogue-a i kolaboracija za concept radnjom u Cirihu.
Utemeljenje u geometrijskim oblicima, strast prema arhitekturi ili nešto više?
Stilski senzibilitet i i lični ukus koji smo izgradili kroz iskustvo u dizajniranju objekata smo spontano preneli i na dizajn nakita. To su jednostavne forme, rasterećene od bilo kakvih dekorativnih detalja koje su efektne baš zbog tog neočekivanog izgleda kada je nakit u pitanju. Geometrija u dizajnu je logična, predvidiva i jasna. Estetski izraz koji je dovoljan. Koncept istražuje koliko nakit može da bude jednostavne forme a funkcionalan i efektan. Minimalizam kao i osnovni geometrijski oblici su nam veoma inspirativni jer kroz isti “dizajn jezik” omogućavaju kombinovanje i međusobno uklapanje. Minimalizam je postao deo našeg identiteta na neki način jer se provlači kroz ceo brend od grafičkog dizajna, preko folozofskog aspekta životnog stila pa do održivosti i transparentnosti kroz samu proizvodnju i način poslovanja. Minimalizam kao stil i kao način života postaje sve zastupljeniji što nas posebno raduje jer podiže svest o lošem uticaju dosadašnjeg masovnog konzumerizma na životnu sredinu. Tako da se može reći da iza Monoi koncepta postoji nešto više od samog vizuelnog aspekta.
Da li imate projekata i kampanja gdje ste osmišljavali više od samog nakita, primjerice scenografiju i okruženje?
Pošto smo relativno mlad brend, do sada nismo imali prilike da budemo uključeni u neki takav projekat kao Monoi, ali sve što se tiče vizuelne strane radimo sami zahvaljujući kreativnim veštinama koje smo stekli baveći se arhitekturom. Nadamo se da će u budućnosti biti prilika za razne kolaboracije iz različitih oblasti dizajna.
Distribucija proizvoda, kako jedna zaljubljenica geometrijskih oblika u BiH može doći do Vaših proizvoda?
Za sada, najjednostavniji način je kupovina preko naše online prodavnice www.monoi.design/shop
Gdje i kako izrađujete Vaš nakit?
Sav nakit se izrađuje od srebra i zlata u porodičnoj radionici u Novom Sadu, spajajući tradicionalne, održive metode izrade i savremeni dizajn. Proizvodni proces se započinje preradom i rafinisanjem srebra ili zlata. Pomno praćenje materijala od ove početne faze doprinosi kvalitetu finalnog proizvoda. Sledi legiranje metala, izlivanje i valjanje limova. Nakon toga sečenje i dug proces obrade svakog komada u više koraka. Ostaje završno poliranje gde nakit konačno dobija svoj finalni izgled. Iako nakit deluje jednostavan za izradu, do procesa koji je usvojen smo došli kroz veoma intezivan rad i dug period testiranja i eksperimentisanja. Čak smo razvili posebnu tehnologiju proizvodnje limova za izradu nakita, koji imaju specifične karakteristike za dobijanje željenih rezultata.
Koje karakteristike proizvoda svaka Vaša kreacija mora imati?
Na prvom mestu je konzistentnost u kvalitetu i izgledu. To je ono na šta naši kupci uvek mogu da računaju i oko čega ne želimo da pravimo kompromis. Ono što je nama takođe veoma važno a na šta verovatno ljudi ne obraćaju pažnju jeste kako nakit izgleda i kada se ne nosi, odnosno kao samostalan dizajnirani objekat. To se najviše primećuje na novim modelima naušnica gde je jednako pažnje posvećeno i zadnjem delu naušnice i na taj način one mogu da se nose na više načina.
Gdje vidite sebe u budućnosti?
Plan je da polako širimo brend na tržišta drugih zemalja prateći intuiciju i doslednost osnovne ideje o minimalističkom pristupu dizajnu i održivom procesu proizvodnje. Trudimo se da Monoi brend postane sinonim za novi “slow fashion” pravac u modnoj industriji sa idejom da proizvodi koje kupujete traju dugo i prevazilaze kratkotrajne modne trendove.
Koje kreacije su vam favoriti, koji je proizvod ljubitelj publike?
Moj lični favorit je prsten Lumen, zbog svoje jednostavnosti i lakoće da se uklopi u bilo koji outfit, a i verovatno mi je posebno drag zbog toga što je to jedan od prvih modela od kojih se razvila kolekcija. Kupci se slažu sa mojim izborom ali jedni od omiljenih su i Linea, Aurum i Aveo prsten.
Da li imate neku poruku za naše čitaoce?
Ovo je sjajna prilika da podsetimo ljude da više obracaju pažnju na svoje konzumerističke navike. Zbog pritiska da se smanje troškovi i ubrza proizvodnja, brza moda postaje jedan od najvećih ekoloških zagađivača na planeti. Zato je važno da birmo brendove koji imaju transparentnu proizvodnju, sporije rokove izrade, male serije bez mnogo otpada i što je najvažnije proizvode koji traju dugo. Zato se trudimo da Monoi budeo deo “slow fashion” talasa što podrazumeva konzumiranje i stvaranje mode svesno. Povezuje društvenu, ekološku svest i odgovornost sa zadovoljstvom nošenja lepe, dobro napravljene i trajne odeće/nakita, u poređenju sa trenutnim zadovoljstvom brze mode.