spot_img

Axor: kompaktni luksuz – kako izgleda budućnost u dizajnu enterijera?

Sada je već potpuno jasno da će budućnost luksuza izgledati sasvim drugačije od onoga kako je zamišljamo danas.

Do 2050. godine dvije od tri osobe će naseljavati mega-grad. Šta arhitekti i dizajneri enterijera mogu učiniti, ne samo da optimizuju urbane stanove, već i da ih poboljšaju? Da im unesemo karakter, smisao i dušu? Ovo su pitanja koja AXOR istražuje u svom projektu Compact Luxury.

Sada je već potpuno jasno da će budućnost luksuza izgledati sasvim drugačije od onoga kako je zamišljamo danas. Dok mlađe  generacije ponovo procjenjuju šta luksuz znači – preispitivanjem prioriteta različitih stilova života i pristupa materijalizmu i vlasništvu – definicija ‘luksuza’, posebno u kontekstu gradskog života, nastaviće da evoluira u narednoj deceniji.

Izvještaj Compact Luxury, razvijen od strane Future Laboratory u partnerstvu sa AXOR-om, otkriva glavne uticaje urbanizacije, koji imaju dubok i trajan uticaj na naš način razmišljanja o našim životnim prostorima koji se stalno smanjuju kako napredujemo ka gradu budućnosti.ž

NOVA RAZMIŠLJANJA

Izvještaj otkriva tri glavna uticaja koji definišu novi pojam kompaktnog luksuza.

Oslobođeni život: Kako se bezgranični način razmišljanja pojavljuje među potrošačima, forimira se novi stil u kome preovladava potaknuta želja za fleksibilnošću.

Nematerijalno bogatstvo: Kako se potrošači odriču tradicionalnih markera bogatstva i preisituju prioritete u svetu koji se stalno menja van njihove kontrole, sve više se prihvataju nematerijalni oblici luksuza.

Svjesno blagostanje: Kako se mentalitet potrošača o urbanom životu menja, pokreće se želja za prostorima koji podržavaju individualno i kolektivno blagostanje.

Istražujemo društvene, kulturne i tehnološke sile koje oblikuju ove promene, otkrivaju pokretače koji stoje iza novih ponašanja, i otkrivamo budućnost trendova u dizajnu enterijera pod nazivom Kompaktni luksuz  kroz inovacije koje će inspirisati ovaj pokret.

KOMPAKTNI LUKSUZ  – novi pravac u uređenju enterijera

Luksuzni životni prostori se mijenjaju. Ubrzana urbanizacija je podigla očekivanja potrošača na mnogo viši nivo nego ikada pre i stavila prostor u fokus. U međuvremenu, funkcija i dizajn prostora se transformišu pod uticajem potrošača koji mijenjaju prioritete i redefinišu pojam luksuza.

Kao odgovor, pojavljuje se novi pojam kompaktnog luksuza koji objedinjuje moderni „high end“ u aerodinamičnom prostoru. Dizajn se oplemenjuje kako bi bio sasvim dovoljan sam po sebi, a ne preterano fokusiran na materijalno, i sada se radije favorizuje jednostavan u odnosu na raniji – prekomeran, pristup.

Kao trenutno vodeći trend u luksuznom opremanju prostora, sve šire usvajanje minimalizma na mnogo načina predstavlja preteču kompaktnog luksuza koji ide ruku pod ruku sa manjim prostorima. » Postoji pomak ka gledanju sebe kao fleksibilnog i mobilnog, a posledično i osjećaj za sebe i način uspostavljanja identiteta sada nije nužno vezano za utvrđivanje korijena“, objašnjava Simon Saint, direktor u Woods Bagot, „i minimalizam se pojavio kao odgovor na to.”

Međutim, kompaktni luksuz ide mnogo dalje od svog prethodnika (minimalizma) – i više je vođen temeljnim potrebama nego estetskim. Odgovarajući na smanjenje kvadrature u urbanim prostorima, kompaktni luksuz koristi novi način razmišljanja današnjih i potrošača sutrašnjice: onaj koji favorizuje vrhunsku izradu i prilagođavanje kroz lični pečat, ali i fleksibilnost i lakoću.

Brza urbanizacija je u središtu nastanka ovog novog pravca u dizajnu enterijera. Čovečanstvo je sada urbana vrsta sa brojem ljudi koncentrisanim u gradovima višim nego ikada ranije u istoriji, što se ogleda kroz ubrzavajući tempo modernog življenja, smanjenje neposredne blizine stanovanja i povećanje potražnje i očekivanja potrošača. Ali kako populacija u gradovima raste, raspoloživi prostor se smanjuje, što dovodi do potrebe za vrhunskim rješenjima u kompaktnim prostorima.

Obzirom na to da će više od dvije trećine (68%) svjetske populacije živjeti u urbanim područjima do 2050. godine (prema UN-u), potreba za redefinisanjem luksuza u gradovima biće novi izazov za arhitekte i dizajnere u decenijama koje dolaze. Uprkos blagom povećanju u broju ljudi koji žele da se presele na selo – potaknutim promjenama zbog globalne pandemijske blokade – ovaj zamah će biti mali u poređenju sa višedecenijskom urbanizacijom.

Takođe, evolucija radnog mesta koja se dogodila u poslednjih par godina i donela novi vid fleksibilnog rada, rezultiraće potrošačima koji se mnogo lakše i dinamičnije kreću između radnog mesta i mesta stanovanja – neki potrošači više neće biti fizički vezani za svoja radna mesta, već će raditi u pokretu, sa različitih lokacija. Dolazi do pojave i da se rad vrši u gradu u višednevnim ciklusima i pristupu njegovoj infrastrukturi, a zatim se povlači u druga područja radi predaha.

Kako Simon Saint primjećuje, ključni postulati kompaktnog luksuza baviće se prilagođavanjem i inovacijama koje će morati da se implementuju i oplemene manje prostore. Čak i u okviru najjednostavnijih prostora, specifikacije će se predati potrošaču, jer će i najmanji detalji doprinositi funkcionalnosti i ulepšavanju svakodnevnice.

» Počećete viđati standardne nacrte,« kaže Saint, » gdje se specifikacije mogu prilagoditi specifičnim interesima potrošača: pa ako se oni se bave kuvanjem, kompromituju slobodan prostor za dodatnu pećnicu, ili ako su u wellnessu, uključuju pametnu tehnologu u odabir kupatilske koja pomaže u praćenju njihove zdravstvene statistike.« Takva specifikacija će doživjeti uspon multifunkcionalnih kuhinja, dnevnih soba i prostora za rad i igru koja se mogu osvijetliti u zavisnosti od doba dana ili konteksta korišćenja.

KOMPAKTNI LUKSUZ U KUPATILIMA

Kao odgovor na brzu urbanizaciju, potrošači koji zahrevaju luksuz konzumiraju svesnije, manje upadljivo i fleksibilnije nego ikada ranije. Ove potrebe prirodno utiču na odluke o dizajnu jer svaki prostor u domu prolazi kroz transformaciju.

Kupatila su prostor za ličnu njegu i opuštanje. Kao takva, ona će posebno doći u fokus kao mjesto za brigu o ličnom blagostanju, daleko od hiperstimulacije koju pruža grad. Tehnologija otvara mogućnosti za kupatilo izraženom funkcijom utočišta — očekuje se da će tržište pametnih kupatila procvjetati, sa složenim godišnjim rastom od 11,2% između 2020. i 2025. prema FastMR-u. U međuvremenu, inteligentni dizajn pomera okvire onoga što je moguće kada su u pitanju održivost i funkcionalnost.

U opremanju luksuznih prostora, vodeći hoteli se već udaljavaju od tradicionalno traženog dizajna otvorenog kupatila, koji favorizuje otvoreni plan i staklene pregrade. Takvi hoteli umjesto toga prihvataju ideju privatnosti i svetosti, stvarajući spokojno dizajnirana zatvorena kupatila koja deluju kao savršen prostor za introspekciju i oporavak.

„NET-ZERO“ KUPATILA

Kako potrošači postaju ekološki osvješćeni, uzrokovali su promjenu u načinu na koji se zgrade dizajniraju, pa sve češće dolazi do primene „net-zero“ principa koji vodi računa o količini otpada. Simon Saint napominje da će sljedeći korak nakon net-zero biti regenerativni prostori: » Ljudi počinju prihvaćati net-zero kao novi standard, a sljedeća stvar koja će proisteći iz toga će biti prostori koji se zapravo mogu regenerisati i imati pozitivan uticaj u širem gradu.«

Sa povezanim brigom o rasipanju vode i proizvoda za ličnu njegu, kupci koji su orijentisani na održivost tražiće kupatila koja mogu regenerisati otpad. U međuvremenu, primjećuje se porast održivih materijala koji se koriste u dizajnu, s preferencijom prema prirodnim završnim obradama kao što su drvo i keramika postavljena za višekratnu upotrebu.

Imajući u vidu promenu u načinu razmišljanja potrošača, AXOR-ova Starck V slavina je nedavna inovacija u staklu – transparentnost stakla omogućava potrošaču da vidi vodu koja se koristi, što dovodi do svjesnije upotrebe. Osim toga, AXOR MyEdition asortiman je dijelom napravljen od održivih materijala kao što su staklo, drvo i koža, i nudi nove nivoe prilagođavanja kupcu.

Tehnologija će se također koristiti kako bi se spriječio višak otpada. Senzori pokreta koji automatski kontrolišu protok vode omogućiće da se manje troši, a brendovi eksperimentišu sa samodijagnostičkim sistemima koji mogu isključiti vodu u najkraćem mogućem roku ako dođe do curenja.

U međuvremenu, kako se materijali stapaju sa tehnologijom, pojava samozacjeljujuće površine i komponente će značiti da će u budućnosti potrošači moći posvetiti manje vremena na održavanje svojih domova, a više na uživanje u svojim strastima.

TEHNOLOGIJA U SLUŽBI PROSTORA

Kako se tehnologija razvija, prostori će postati hiperpersonalizirani kroz pametne funkcije koje se mogu prilagoditi svakom pojedinom korisniku — što znači, čak i u zajedničkom prostoru, nivo privremene prilagodbe će biti dostižan.

Uz materijalne inovacije, kupatila će se moći prilagoditi potrebama biometrije svojih stanara. Dizajnerska agencija Layer, sa sjedištem u Londonu, kreirala je koncept za francusku kompaniju Airbus koji koristi senzor za praćenje temperature i položaja putnika tokom leta. Podaci otkriveni iz pametnog materijala se zatim prevode u poruke putniku o tome kako da prilagodi svoju poziciju kako bi maksimizovali nivo udobnosti. Pametni podovi u kupatilima i pametna ogledala u kupatilu mogla bi se slično razviti, udvostručavajući se kao skeneri za biopodatke korisnika, povezujući se s njihovim drugim zdravstvenim uređajima kako bi pružili povratne informacije stanarima u stvarnom vremenu o tome kako da poboljšaju svoje blagostanje.

MULTIFUNKCIONALNI MINIMALIZAM

Kako minimalizam nastavlja da informiše o tome kako su naši gradski prostori dizajnirani, prostori će takođe postajati sve više optimizovani za hiper-efikasnost. Svaki uređaj će uskoro morati raditi na višenamjenski način kako bi oslobodio prostor, poput slavina koje su ujedno i antivirusni sušači za ruke i vaga ugrađenih u podno grijanje.

Inovacije izazvane promenom sagledavanja i načina života, ljudima će omogućiti da rekonfigurišu svoje domove u zavisnosti od toga da li treba da rade, zabavljaju se, vježbaju ili se odmaraju i oporavljaju. Uz upotrebu pokretnih particija, prostori doma mogu biti rekonfigurisani u različite zone na osnovu vremena dana, kako bi se olakšao rad, opuštanje i igranje u istom prostoru.

Slični koncepti dizajnirani za dom će omogućiti ljudima da žive još slobodniji i fluidniji životi, sa multifunkcionalnim, višestambenim, minimalnim prostorima koji pružaju prazno platno za svakog korisnika.

Iako je tehnologija doprinijela našem ubrzanom tempu života, postoje mogućnosti za brendove da je pažljivije i promišljenije koriste, i to na minimalan način. Brendovi moraju pomoći potrošačima da bolje razumiju svoja vlastita tijela i potrebe, čak i kada je prostor ograničen. Sposobnost uspješnog usporavanja će postati potpuno demokratizovano. Brendovi moraju nastojati da integrišu trenutke mira u svakodnevnom životu, od tihih kafića do meditativnih rituala u kupatilu i zatvorenih prostora koji povećavaju privatnost.

Naše shvatanje blagostanja se menja. Ljudi nakon pandemije shvataju će da zdrava zajednica ne samo da obuhvata individualnu dobrobit već je ukorijenjena u kvalitetnom enterijeru i eksterijeru okruženja. Kompaktni luksuz je pravac koji predstavlja donošenje pojmova luksuza potrošačima u nekoliko kvadratnih metara. Brendovi moraju istražiti kako da pojednostave svaki centimetar dostupnog prostora za povećanje vedrine i blagostanja.

Dizajn enterijera, kao i umjetnost i dizajn generalno, danas imaju zadatak da djeluju odgovorno, promišljeno i u cilju povećavanja dobrobiti korisnika. Način na koji danas razmišljamo i dizajniramo i odnosimo se prema zajednici, lokalnoj ili globalnoj, ostaviće trag koji će imati višedecenijski eho. Vrijeme je da preispitamo postulate po kojima smo dosada kreirali i da, odbacujući suvišno i prihvatajući novo, korisno – stvaramo kroz brigu o svima nama, pojedinačno i kolektivno.

Adresa:
Ivana Gorana Kovačića bb
Banja Luka 78000, BiH

El. pošta: info@orfejbl.com

Telefon: +387 51 347 690

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE