PRIMJERI IZ PRAKSE IZVEDENIH SUSTAVA INVESTITORA DARS
Miran KLEMAR, inž.gr. DELTABLOC d.o.o., Lendavska 11, SI-9000 Murska Sobota
SAŽETAK
Uprava DARS je na svojoj 104. sjednici 17. 06. 2003 za područje sistema za zadržavanje vozila donijela odluku da je rok za početak primjene standarda SIST EN 1317-1 i 1317-2 1. 1. 2004.
Od tada pa do danas na slovenskim autocestama smontirano je oko 150.000 metara (150km) različitih betonskih sustava (ograda) za zadržvanaje vozila po europskim harmoniziranim standardima EN 1317,…Zadnje uputstvo za povećanje sigurnosti DARS-a sa datumom 05.05.2016 sadrži i uputstva sa pogleda zaštitnih cestovnih sustava sa uputstvima gdje, kada, i kakvi sistemi betonskih zaštitnih sustava treba se upotrebljavanju na slovenskih autopotevima.
Ključne riječi: Zaštitni cestovni sustavi, Standard EN 1317, DARS, DELTABLOC®, Betonska zaštitna ograda New Jersey, BZO, BVO
UVOD
Sa ciLjem poboljšanja i održavanja sigurnosti autocesta, izgradnja sigurnih cesta zahtijeva postavljanje opreme na izvjesnim dijelovima ceste i određenim lokacijama, montažu opreme koja bi zaštitila vozila i pješake od ulaska u opasne zone i područja. Sustavi za zadržavanje na cestama utvrđeni ovim standardom su izrađeni prema određenoj izvodljivosti stupnja zadržavanja, kao i da preusmjere zalutala vozila i daju smjernice kretanja pješacima i drugim korisnicima ceste.
EN 1317 – 1: Terminologija i opći kriteriji,
EN 1317 – 2: Načini testiranja zaštitnih sustava,
EN 1317 – 3: Načini testiranja ublaživača udara,
EN 1317 – 4: Načini testiranja terminala i prijelaza,
EN 1317 – 5: Zahtjevi proizvoda i ocjena usklađenosti,
EN 1317 – 6: Sustav za zadržavanje pješaka na putu, ograda za pješake,
EN 1317 – 7: Detaljni zahtjevi za terminale i prijelaze,
EN 1317 – 8: Sistem zaštite motociklističke ceste koji umanjuje stupanj jakosti udara motociklista u sudaru sa zaštitnim sustavom,
Opći kriteriji sustava za zadržavanje:
Razina zadržavanja – (T1 – H4b) od osobnih vozila do teških teretnih vozila,
ASI vrijednost (A-C) Zaštita putnika – razina jakosti udara,
Razina djelovanja (W8-W1) – nužan prostor sustava za zadržavanje.
PRIMERI U PRAKSI IZVEDENIH DELTABLOC® SUSTAVA za DARS d.d.
Uprava DARS d.d. (Družba za autoceste u Republiki Sloveniji) je na svojoj 104. sjednici 17. 06. 2003. za područje sistema za zadržavanje vozila donijnela odluku da je rok za početak primjene standarda SiST EN 1317-1 i 1317-2 1. 1. 2004.
DARS – ostali dokumenti, Navodila-uputstva,
- TSC_02-210-prva_promjena 2012 (TSC2-210-Sigurnosne ograde Juni 2008)
- DARS Korisnik sigurnosne ograde DARS 11.11.2014
- DARS – Upute za poboljšanje sigurnosti u prometu i propusnost na AC 05.05.2016
Ad 1. TSC_02-210-prva_promjena 2012 (TSC2-210-Sigurnose ograde Juni 2008)
TSC tehnične specifikacije za ceste, uvjeti ograde i način ugradnje
Vrste: jeklena, betonska, lesena,..
Uvjeti za ugradnju: u naselju, u raspodjelnom pojasu, na opasnim mjestima, na objektima,…
Dužine: minimalne,…
Potrebna razina zadržvanja: N2, H1, H2,… H4b.
Ad 2. DARS Korisnik Odluke br. sigurnost ograda 112/2014-U DARS od 11.11.2014
Zbog specifičnosti pored SIST EN 1317-1,2 i 5 i TSC 02.210:2012 upotrebljava se i ovo uputsvo za projektiranje, obnavljanaje, i održavanje autocesta i brzih cesta u upravljanju DARS d.d.
- H2 -minimalni nivo u srednjem raspodjelnom pojasu,
- H4b – na objektima dužine više od 100m i visine nad 10m
Ad. 3 DARS – Upute za poboljšanje sigurnosti u prometu i propusnost na AC 05.05.2016
- Za srednju zonu razdvajanja se koristi betonska zaštitna ograda.
SISTEMI IZVEDENIH DELTABLOC® SUSTAVA ZA INVESTITORA DARS d.d. (Družba za autoceste u Republiki Sloveniji)
- Privremeni sistemi cestovnih zaštitnih sustava,
- Stalni sistemi cestovnih zaštitnih sustava.
Dodatna uputstva DARS-a sadrže i uputstva sa pogleda zaštitnih cestovnih sustava sa uputstvima gdje, kada, i kakvi sistemi zaštitnih po i betonskih zaštitnih sustava treba, da se upotrebljavanju na slovenskim autocestama i brzim cestama.
- 1 Privremeni sistemi cestovnih zaštitnih sustava
DELTABLOC® DB 50, DB 50SL, DB 65S, DB 80
- Celje-Dramlje,
- Konjice-Sl.Bistrica,
- Kranj-Brni,k
- Arja vas Šentrupert (DB 120S).
AD.2 Stalni sistemi cestovnih zaštitnih sustava
- cestovni zaštitni sustavi za trasu autoputa,
- cestovni zaštitni sustavi na objetima viaduktima, mostovima,
- cestovni zaštitni sustavi sa integriranim zvučnim barijerama.
AD.2.1 Stalni sistemi cestovnih zaštitnih sustava – cestovni zaštitni sustavi za trasu autoceste
- Prefabrikati-montažni sustavi DB 80, DB 80F, DB 80AS-E, DB 100S, DB 100, DB 120,.. (Dramlje Celje (DB 80, DB 80F), Obilaznica Škofja Loka (DB 80), Obilaznica Ljubljana (DB 100S), Lendava Pince (DB 100), Vransko Šentrupert (DB 80E), Arja vas Šentrupert (DB 120S), Draženci Gruškvoje (DB 120S) ,
- In-Situ (Trimer) AC Maribor-Ptujska (EP 80Bs).
AD.2.2 Stalni sistemi cestovnih zaštitnih sustava – zaštitni sustavi na objetima viaduktima, mostovima
- DB 80AS-A, DB 80AS-R, DB 100AS-R,
- Dramlje Celje (DB 80AS-A), Mostovi Viadukti Kokra, Rupovščica (DB 100AS-R) .
AD.2.3 Stalni sistemi cestovnih zaštitnih sustava – cestovni zaštitni sa integriranim zvučnim barijerama
- DB 80LSW-R, DB 100LSW-M
- Obilaznica Radlje Dravi (DB 80LSW-R), AC PHO Dramlje Celje (DB 80LSW-R), Obilaznica Ljubljana DB 100LSW-M), PHO Vrhnika-Brezovica (DB 100LSW-M), Razcep Maribor-Hože-Gruškvoje
- (DB 100LSW-M),…
ZAKLJUČAK
Trend, uputstvo DARS:
Na slovenskim autocestama i brzim cestama u srednjem raspodjelnom pojasu primjenjuje se najviši nivo zadržavanja H4b. Taj nivo H4b se izvede se betonskim zaštitnim sustavima, barijerama, ogradama New Jersey,…
m-Kvadrat