Bezvremenski dizajn od bakra i mesinga: Zanatsko savijanje kovina

Showroom, Fotografija: Dženat Dreković

 „Nastaviti porodičnu tradiciju za nas je bila veoma prirodna i jednostavna odluka, željeli smo dizajnirati proizvode za interijere oslanjajući se na mogućnosti koje pruža ova zanatska tehnika kojom se bavi naš otac. “

Fotografija: Edvin Kalic

Intervju: Naida & Ismet LISICA

Naida i ismet  LISICA  su poduzetnici, dizajneri i umjetnici. Njihov dijapazon rada seže od produkt dizajna do grafičkog i web dizajna, menadžmenta u umjetnosti i brendiranja. Iskustvo koje imaju uključuje rad sa stotinama istaknutih individualaca, brendova, startupa i globalnih organizacija. Svoje umjetničke i dizajnerske radove su izlagali širom svijeta. Rođeni u porodici majstora zanatlija odlučili su nastaviti porodičnu tradiciju izrade i savijanja metalnih kovina dugu više od pola stoljeća, vodeći LisicaLisica radionu i izložbeni prostor, stvarajući bezvremenske i raznovrsne proizvode od bakra i mesinga.  Za časopis m-Kvadrat govore o počecima, inspiraciji, radnom procesu, te budućim projektima…

Porodična tradicija zanatskog savijanja kovina koja je započela davne 1960, danas nastavlja svoju priču kroz showroom LisicaLisica u Sarajevu. Nakon završenog studija Produkt dizajna na Akademiji likovnih umjetnosti, odlučili ste dati prioritet ovom zanatu. Kako je došlo do ove odluke?

Naida i ja smo odrasli u očevoj radionici. Njegova radionica je bila i ostala naša inspiracija, bogatstvom oblika kalupa i materijala kao i slobodom stvaranja. I tokom studija smo redovito odlazili u radionicu i eksperimentisali sa bakrom i mesingom, oblicima i patinama. Nastaviti porodičnu tradiciju za nas je bila veoma prirodna i jednostavna odluka, željeli smo dizajnirati proizvode za interijere oslanjajući se na mogućnosti koje pruža ova zanatska tehnika kojom se naš otac bavi.

Police Circle O

Vaš pečat je fuzija tradicionalnih tehnika i savremenog dizajna. Kako postižete ova praktična umjetnička djela?

Svaki naš proizvod nastaje kroz igru crteža. Crtajući mi tražimo kombinaciju mogućnosti i rješenja za praktičnu realizaciju proizvoda. Kada napravimo proizvod poigravamo se sa detaljima na metalu, apliciramo patine, koristimo otvoreni plamen, te starim zanatskim tehnikama nanošenja kalaja ručno, iskucavanjem i ukrašavanjem zvanim savat proizvodu dajemo taj naš jedinstveni pečat. Proces stvaranja oblika je na neki način klasičan proces primjenjenog dizajniranja, a doradama i tehnikama, koje su jedinstvene stvaramo kolekcije unikatnih proizvoda.

U čemu pronalazite inspiraciju?

Inspiraciju pronalazimo u našoj radionici, u starim upotrebnim predmetima, ali i u oblicima od metala iz Osmanskog perioda. U to vrijeme obrada metala je bila jedan od najsrasprostranjenijih i najznačajnijih vidova umjetničkog stvaralaštva. Nama je i bakar odvijek bio inspiracija, osim što je 100% recikliran, boja materijala vremenom poprima plemenitu patinu.

Nama inspiracija jesu i putovanja, kretanje u prirodi, korelacija tipografija i prostora i vremena, zvuka i riječi. Naši proizvodi su bezvremeni jer su kombinacija onoga što je bilo, onoga što jeste i nečega što će tek biti.

Šta sve uključuje Vaš radni proces?

Za stvaranje nekog našeg proizvoda, potrebni su nam drveni ili metalni kalupi. Ploče od bakra i mesinga se režu na kružne forme, koje se potom griju otvorenim plamenom za lakšu obradu. Naš otac, u jednom jako zanimljivom položaju, jer je svezan pojasom za mašinu započinje proces savijanja odnosno oblikovanja forme. Vjerovatno se pitate zašto svezan pojasom za mašinu? Tehnika izrade – savijanja kovina koju mi koristimo je veoma tradicionalna. Ta tehnika podrazumijeva da majstor koji savija kovinu koristi i svoje tijelo, odnosno njegovu težinu – kao neku vrstu opruge u procesu stvaranja. Ovisno o obliku proizvoda, nekada se promjeni i par kalupa, a koriste se i različiti alati za savijanje. Prije poliranja, postoji par procesa kroz koje proizvod treba proći kako bi imao izvorni sjaj, a to u tretiranje sumpornom kiselinom, zatim gelprenom i cinkalijem. Proizvod se potom polira različitim pastama, a može se tretirati hemijskim patinama i starim zanatskim tehnikama.

Koliko vremena i truda treba da bi se dobila, na primjer, jedna lampa ili vaza?

Ako pričamo samo o tehničkoj izvedbi recimo za jednu lapmu, treba dosta truda i u zavisnosti od kompleksnosti oblika proizvoda, recimo da je to par dana.

Prije nastanka bilo kog našeg proizvoda naravno je onaj dio dizajniranja i promišljanja, a nakon izrade tu je i nezaobilazni dio prezentiranja proizvoda, kako u našem showroomu tako i na društvenim mrežama.

Kada bi mogli izdvojiti samo jedan dizajn, kao najbolji odraz Vašeg autorskog pristupa, koji bi to rad bio?

U našoj kolekciji jedna lampa ima posebno mjesto. To je lampa naziva Melted  (“istopljena”), inspirisana jednim od prvih načina osvjetljenja – svijećom. Bakar i mesing se, poput voska u dodiru sa toplotom, tope na različitim temperaturama, stvarajući jedinstvene konture koje prave igru svjetla u prostoru. Za razliku od svijeće, istopljeni rubovi bakra ostaju čvrsti. Svaka Melted lampa je potpuno unikatna i iskreno je smatramo eklatantnim odrazom našeg autorstva.

Melted lampa

Šta Vas najviše ispunjava u poslu i razmišljate li o plasiranju proizvoda na inostrano tržište?

Kako nam je dizajn porodični posao, mi živimo stvarajući. Za nas ovo nije posao nego život, u kome jako uživamo. Mada imamo kupce širom svijeta, u planu nam je i plasiranje proizvoda na inostrano tržište i kroz slične koncepte “showroom” i “concept store”.

Koji se sve artikli mogu pronaći u LisicaLisica showroomu?

U našem showroomu dostupne su kolekcije lampi, zatim proizvodi poput vazni, tacni, zdjela, prstenova za salvete, saksija, svijećnjaka, polica i kutija za čuvanje hrane ili ukrasnih predmeta.

Šta biste istakli kao Vašu najjaču prednost u poslu i kako ste razvili tu vještinu?

Naša je prednost i blagoslov što smo odrastali u očevoj radionici. Mi smo naučili toliko toga u toj radionici, tamo smo odrastali, ali i naučili zanat. Sa tim se malo što može mjeriti, to je neprocijenjiva prednost i bogatstvo koje imamo.

Koji „ne-dizajnerski“ interesi najviše utječu na Vaš pristup u radu?

Dobro pitanje. “Ne-dizajnerski”… Teško je odlučiti gdje prestaje dizajn, a počinje ne-dizajn. Šalu na stranu, volimo putovati, posjećivati muzeje, galerije. Volimo fotografiju. Slušamo muziku. Ćutimo. Posmatramo. Posmatramo ljude u prolazu. Slušamo tišinu, recimo da meditiramo tišinu. Volimo dobru hranu. Porodicu. Sve to određuje nas, pa tako i način na koji radimo i stvaramo.

Na čemu trenutno radite? Možete li odjednom biti skoncentrisani na nekoliko projekata?

Uvijek radimo na više projekata. Trenutno razvijamo novu kolekciju koju će sačinjavati ogledala, vješalice, svijećnjake i čaše.

I za kraj, možete li za čitaoce m-Kvadrata otkriti Vaše buduće angažmane i projekte?

Jedan od naših novih angažmana je i rad na konceptu i izradi osvjetljenja jedne nove vinarije u Međugorju. Fokus u narednom periodu jeste da konačno završimo našu web prezentaciju, za koju moramo priznati da kasni našim zajedničkim istrajnim zalaganjem (hahaha). Finaliziramo i kataloge naših proizvoda. Fokus će naravno biti i na plasiranju naših proizvoda u inostranstvo.

print