Čime god da se čovjek bavi, nemoguće je, a da nema određen prostor za to. Danas možemo reći da 70% privrede zavisi od arhitekture i građevine.
Intervju: Bilal Kujović, direktor i vlasnik firme Bis Tip d.o.o. Sarajevo
Bis-Tip praksu prije svega reflektuje snažan tim koji ima bogatu mješavinu kako mladih tako i iskusnih stručnih i kreativnih inžinjera koji međusobno djeluju. Osnovana je 1990 godine na čelu sa arhitektom Bilalom Kujovićem. Ideje slobodnije nastaju kada tim inženjera iz različitih domena kreativno surađuje od samog početka projekta. Na taj način svi pojedinci u timu mogu kombinovati svoje znanje i učiti jedni od drugih kako bi osmislili održiva, potpuno integrirana projektna rješenja. Firma Bis Tip je i generalni zastupnik njemačkog proizvođača sistema za decentralnu i centralnu ventilaciju LUNOS Lüftungstechnik GmbH, te firma na čelu sa gospodinom Kujovćem ima odličnu profesionalnu, ali i prijateljsku saradnju. Dugogodišnje poslovanje i saradnja kroz časopis m-Kvadrat, ali i učešće u sklopu naučno stručnih konferencija iz domene građevinarstva i arhitekture koje kompanija Sfera d.o.o. organizuje, rezultiralo je prijateljskim odnosom, ali svakako sa dozom profesionalnosti. Ovim putem se zahvaljujemo gospodinu Kujoviću što je prepoznao časopis m-Kvadrat kao kvalitetan časopis za dugogodišnju saradnju i poslovanje.
Za početak našeg razgovora, recite nam kad ste osnovali firmu i kako je sve počelo?
Firmu BiS TiP sam osnovao 1989 godine, nakon što sam dvije godine proveo u državnoj građevinskoj firmi. To iskustvo je bilo korisno ali nedovoljno za moje ambicije i razumijevanje arhitekture življenja. Prilike za osnivanje vlastite kompanije su bile povoljne, iskoristio sam ih i pokrenuo kompaniju koja se bavila projektovanjem iz oblasti arhitekture i građevinarstva. Naravno, na početku smo bili mali tim inženjera različitih profila koji je vremenom rastao. Danas je iza nas puno urađenog posla i zadovoljnih investitora.
Šta je najvažnije u Vašem poslu, na vašoj funkciji?
Svaki posao prvenstveno traži ljubav prema njemu. Voljeti svoj posao otvara vam prostor za stalno učenje i istraživanje. Ne smijemo izostaviti odgovornost prema investitorima, posebno prema investitorima individualnih stambenih objekata koji vam povjere jedan važan zadatak kojim ulazite u intimu njihovog života, saznajete njihove navike, njihovo poimanje arhitekture i sve to trebate usaglasiti sa standardima u projektovanju. Da bi konačan projekat bio po mjeri više faktora, morate imati puno razumijevanja i fleksibilnosti prema klijentu. Naravno, to zahtjeva i dobro poznavanje legislative u oblasti građenja i procedura izgradnje jednog objekta, bilo koje namjene. Sa druge strane, upravljati timovima, jačati timski rad, ohrabrivati ih da im inovativnost bude vodilja i slično, zahtjeva vještine dobrog planiranja i komunikacije. Stoga je ovo vrlo odgovoran posao.
Recite nam nešto o vašoj firmi?
Firma Bis-TiP posluje kako na lokalnom tako na regionalnom i internacinalnom nivou. To od nas zahtjeva dobro poznavanje zakonodavstva u različtim zemljama, poznavanje lokalnih stilova življenja, tržišta materijala za građenje i njihovih cijena. Većinu uposlenika čine mladi ljudi, jer u odabiru kandidata prvenstveno se vodim time da trebamo dati priliku mladima, kako zbog toga što smo svjesni da nas sve više napuštaju, (gradovi nam ostaju bez mladih), tako zbog toga što im fakulteti ne daje dovoljno praktičnog znanja i poznavanje rada u novijim programima u oblasti arhitekture. Softwerska rješenja su važna jer ubrzavaju proces projektovanja što jeste veoma važno u vrijeme kada su cijene projektovanja svedeni na najmanji mogući nivo.
Ko čini Vaš tim i šta je najvažnije u poslovanju?
Trenutno naš tim čini preko 50 profesionalaca različitih profila iz oblasti arhitekture, građevinarstva, urbanizma, pejzažne arhitekture i dizajna enterijera. Tim inženjera iz različitih domena kreativno sarađuje od samog početka projekta.
Na taj način svi pojedinci u timu mogu kombinovati svoje znanje i učiti jedni od drugih kako bi osmislili održiva, potpuno integrirana projektna rješenja.
Upravo je to preduvjet za uspješno poslovanje. Pored toga, uspješno poslovanje negdje podrazumijeva, a što je meni lično jako važno, transparentnost u radu, podrazumijeva posjedovanje znanja, a naravno i poslovnu sreću. Najvažnije u poslovanju je dobra organizacija, spremnost tima na kontinuirano stručno usavršavanje, dobar timski rad, te inovativnost.
Vaš pristup projektovanju zasniva se na uvjerenju da kvalitet našeg okruženja ima direktan utjecaj na kvalitetu života, bilo da se radi o našem domu, radnom ambijentu, objektu kulture ili nekom javnom prostoru. Recite nam više o projektima koje ste radili.
Arhitektura je stara koliko i sam čovjek. Čime god da se čovjek bavi, nemoguće je, a da nema određen prostor za to. Danas možemo reći da 70% privrede zavisi od arhitekture i građevine. Na osnovu toga možemo reći da kvalitet života, ali i rada, uveliko zavisi od ugodnosti ambijenta i pristupačnosti. Pristupačnost objekata za osobe s invaliditetom i drugim osobama koje se teško kreću je prisutno u svim našim projektima, bilo da se radi o individualnim stambenim objektima ili da se radi o zajedničkom stanovanju, poslovnim objektima ili kulturnim ustanovama. Ponosni smo učesnik prilagodbe objekta Pozorišta mladih u Sarajevu za osobe s invaliditetom. To je jedan odličan primjer kako se stariji nepristupačan objekat, arhitektonskim rješenjima koji su u skladu sa standardima projektovanja, može učiniti pristupačnim za osobe s invaliditetom.
Također, poznato je da i zdravlje čovjeka zavisi kvalitetnog projektovanja. Zato je projektovanje objekta, prostora, okoliša vrlo zahtjevan proces i zahtjeva odabir adekvatnih materijala, čijom primjenom će se osigurati optimalna toplinska i zvučna izolacija te mala potrošnja energije. Takvi objekti su zasigurno zdravi i održivi.
Sa druge strane, sama proizvodnja nekih materijala koji su u širokoj upotrebi je štetna po okoliš, te i o tome sve više treba voditi računa, jer na taj način pospješujemo „zdravu“ proizvodnju građevinskog materijala. Kada govorimo o pristupu projektovanju jako je bitna stalna komunikacija sa investitorom i prepoznavanje njegovih potreba i želja. Kada su u pitanju stambeni objekti za zajedničko stanovanje, svakoj stambenoj jedinici se treba prići sa posebnom pažnjom jer svako ima pravo na kvalitetan prostor. Nekada to nije u interesu investitora, jer je njegov cilj što veći profit, što predstavlja pravi izazov u radu naših projektanata.
Ostvariti balans između želje investitora da se u projekat ugrade svjetski trendovi u projektovanju a time i življenju i održivost tradicionalnog načina življenja te kvalitete infrastrukture lokacije gradnje je također izazov u radu. Potrebno je te tri tačke „pomiriti“ što znači zadovoljna investitor.
U proteklih 30 godina firma je uradila veliki broj projekata različite namjene: stambeni, ugostiteljski, industrijski, urbanistički, vjerski, projekti enterijera. Izdvojio bih samo neke od njih: Pasivna kuča Jeleč, Foča; Tržni centar Belamionix, Tuzla; Stambeni objekat Sijekose, Čapljina; Poslovno-stambeni kompleks Berlin; Stambeni objekat Slavonski brod; Stambeni objekat Tepebašina,Sarajevo; Stambeni objekat Goruša, Sarajevo; Stambeno -poslovni objekat Malta; Stambeni objekat-rekonstrukcija Beč, Stambeno poslovni objekat sa dzamijom, St Galen Švicarska više rezidencijalnih objekata Holandija; Hadži-pašina džamija Brčko; Rezidencija Kovači, Sarajevo.
Na kojim projektima trenutno radite a koje imate u planu za naredni period?
Trenutno radimo na završetku Stambeno poslovnog kompleksa Berlin; Benzinske pumpu sa pratećim objektima za pregled i servisiranje kamiona u Bačićima; Stambeno poslovni objekat Breka; Enterijer za proizvodno-administrativni objekat za firmu Unifarm Lukavac i više individulanih stambenih objekata u Sarajevu. Očekujemo finalni dogovor sa investitorom za jedan veći stambeno-poslovni objekat u Njemačkoj. U toku su dogovori za veći broj novih projekata.
Koja je vaša vizija i vodilja firme?
Razvoj društva u kojem je arhitektura i organizacija prostora življenja spoj tradicije, struke, inovativnosti i kreativnosti.
Koje usluge još nudite?
Pored arhitektonskog projektovanja, vršenja nadzora nad izgradnjom objekata i drugih konsultantskih usluga, nudimo usluge 3D vizuelizacije, obradu fotografije, digitalizaciju nekretnina, obradu kratkih videa i video animacija.
Vi ste zastupnik Lunosa sistema. Recite nam o kakvim sistemima je riječ
Mi smo generalni zastupnici njemačkog proizvođača sistema za decentralnu i centralnu ventilaciju LUNOS Lüftungstechnik GmbH. Berlinska kompanija uspješno posluje preko 60 godina i njihovi proizvodi postali su sinonim za kvalitet, trajnost i vrhunski dizajn.
Lunos ventilacioni sistremi zadovoljavaju potrebe prostora za pravilnom, udobonom, čistom i higijenskom ventilacijom svih stambenih prostora, kojim sistemi obezbjeđuju suhe zidove bez vlage. Osim toga, sistemi nude značajne uštede u grijanju-uz relativno niske investicijske troškove. Postoji zainteresovanost našeg stanovništva što pokazuje visoku svjesnost o važnosti kvalitetnog zraka, posebno kao jedan načina prevencije mnogih respiratornih oboljenja kod ljudi.
Ventilacioni sistemi LUNOS su energetski efikasni i to sa preko 93% energetske efikasnosti, te za njegovu nabavku klijent može dobiti povrat sredstava do –20 % vrijednosti investicije. Subvencioniranje vrši EBRD u cilju energetske strategije za smanjenje potrošnje energije.
Vaša firma se reklamira u stručnom regionalnom časopisu m-Kvadrat u kojem iz broja u broj predstavljate novosti, aktuelnosti i proizvode firme. Recite nam kako ste zadovoljni saradnjom, te nekoliko riječi o samom časopisu.
Da, naša firma vodi računa o tome da bude dostupna našim građanima, da svoje znanje i iskustvo dijeli, ali i pomogne mladima da budu u toku sa najnovijim trendovima u arhitekturi, i time podstakne mlade da svojim inovacijama daju doprinos u unaprijeđenju arhitekture i urbanizma u našoj zemlji. Raznolik stručan sadržaj časopisa upravo to omogućava. Također, njegov značaj je u tome što su zastupljeni svi segmenti kvalitetnog građenja i različiti aspekti udobnog i zdravog stanovanja.
Koliko je prema vašem mišljenju zapravo važno ulaganje u oglašavanje i reklamiranje proizvoda i firme ciljanoj publici?
To je jedan od oblika komunikacije sa potencijalnim klijentima i stoga je veoma važno biti prisutan u različitim oblicima medijima. Prostor za oglašavanje danas je vrlo šarolik, ali je važno odabrati onaj koji je povezan sa branšom kojom se bavimo. Kao na primjer, naše oglašavanje u većini je u vašem stručnom časopisu koji se isključivo bavi građenjem. Oglašavanjem, stvaramo priliku za povećanje našeg poslovanja što znači i nova radna mjesta, edukaciju stanovništva, što u kanačnom doprinosimo ukupnom razvoju društva.
Za kraj, da li imate neku poruku za naše čitaoce.
Informisanost i edukacija je jako važna prilikom određivanja svog načina življenja pa samim tim i odabir rješenja koja mu se nude. Stoga, pratite časopis m-Kvadrat, zasigruno ćete u njemu naći ono što vam treba.