Boje i njihov utjecaj na arhitekturu

Baš kao što boje apstraktne slike ili fotografije mogu stvoriti određeno raspoloženje, tako i boje zgrade ili sobe mogu duboko utjecati na to kako se osjećaju ljudi koji je koriste. Psihološki, mnoge studije su dokazale da plavo svjetlo usporava proizvodnju melatonina, čineći tako ljude budnijima, pa čak i noću. Psihološki ljudi povezuju određene boje s određenim osjećajima zbog kulturnih simbola i živih iskustava – na primjer, crvenu boju mogu shvatiti kao prijeteću ili zastrašujuću zbog povezanosti s krvlju. Sve u svemu, način na koji je određeni prostor obojen može imati različite učinke na to kako se njegovi korisnici osjećaju, dok se fasada može percipirati na dramatično različite načine, ovisno o boji. U nastavku su sažeci emocionalnog aspekta svake boje, koji mogu pomoći pri procjeni kakve efekte imaju određene boje u arhitektonskim prostorima.

Crvena

Crvena boja može označavatistrast, uzbuđenje ili toplinu ovisno o njenoj preciznoj nijansi, ali može se povezati i sa strahom ili opasnošću. Način na koji se koristi boja i kako je raspoređen prostor može odrediti kako se tačno percipira. Tamnije, zagasitije nijanse mogu se percipirati sumorno i primamljivo, dok su svijetle, neonske crvene boje prijateljske i privlačne za oči. Sveobuhvatna crvena boja, ako se učinkovito iskoristi, može stvoriti jedinstven ambijentalni doživljaj. Male količine crvene boje u inače neutralnijim prostorima mogu biti vrlo učinkovita metoda privlačenja pažnje ljudi na određene predmete ili elemente.

Narančasta

Iako neobično, arhitektonska upotreba narančaste boje može stvoriti umirujuće, svjetlije, prijateljske prostore. Manje osetljiva od crvene, daje prostoru mirnoću, a s druge strane unosi svijetlo i vesellje. Budući da je manje agresivna, može se koristiti na većim površinama i manje je rizična za upotrebu.

Žuta

Žuta je dosljedno blistava i vesela, a može se upotrebljavati u cijelom prostoru i isticati specifične elemente. Koristi se najčešće u dječjim prostorima poput dječjih vrtića i škola, a zbog prozračnog efekta pogoduje tome da bilo koji sivi ili mračni prostor izgleda živahnije. Blijede ili više narančaste nijanse žute boje mogu ostavljati umirujući dojam.

Zelena

Druga neobična boja za arhitekturu, zelena – onaročito smaragdno zelena ili pastelno zelena – vrlo je umirujuća i opuštajuća. Čak i neonsko zelena, koliko god bila drečava općenito izgleda mirnije od ostalih neonskih boja. Međutim, žuto-zelena boja, ako se ne koristi pravilno, može ostaviti neobični klinički efekat, pogotovo u kombinaciji sa bijelom bojom. Izvana, zeleni zidovi i zeleni krovovi sugerišu održivost i izražavaju prijateljsku toplinu.

Plava

Plava boja je cool, umirujuća, dostojanstvena i sigurna. Pojedinačni plavi elementi poput stubova ili namještaja među najčešćim upotrebama kao primarne boje u arhitekturi. Instalacije plavog svjetla su također među najučinkovitijim u vanjskim prostorima.

Ljubičasta

Ljubičasta, poput plave boje, može biti meka i opuštajuća, ali u još većoj mjeri – posebno pastelno ljubičasta u postavkama difuznog svjetla. Neonska ljubičasta, zabavna je, svijetla i uzbudljiva i može stvoriti trajan dojam zbog svoje jedinstvenosti.

Bijela

Bijeli zidovi spadaju u najčešća obilježja moderne arhitekture zbog konotacije čistoće. Na vanjskim zidovima pogoduju dramatičnim sjenama i ravnim, netaknutim fasadama, dok unutrašnji bijeli zidovi mogu učiniti da se korisnici osjećaju mirno, ali i budno. Bijeli stropovi i zidovi također dobro sarađuju sa difuznim svjetlom, čineći tako unutrašnje prostore svjetlijim.

Crna

Crne zgrade izgledaju hladno i kontemplativno, premda se mogu shvatiti i kao zloslutne u određenim situacijama. Promišljena rasvjeta unutar crnih interijera i crnih eksterijera može učiniti da se prostorije i fasade osjećaju manje mračnim i sumornim. Drvena arhitektura u crnoj boji ostavlja  rustikalni efekat, a crni metalni detalji često ostavljaju moderni dojam.

Očito je da boja ima ogromnu emotivnu snagu kako u arhitektonskom interijeru, tako i u eksterijeru. Međutim, prilikom dizajniranja sa bojama (čak i kod jednostavnih ili uobičajenih kombinacija  kao što su crno-bijela), neophodno je uzeti u obzir osvjetljenje, materijale i dizajn. Svaka boja često konotira čitav niz različitih osjećaja, samo kohezivan i holistički dizajn može osigurati da upotreba boja stvori željeni učinak.

m-Kvadrat

print