spot_img

BuildSkills Academy – Akademija za unaprjeđenje vještina u građevinskom sektoru u skladu sa dvostrukom (zelenom i digitalnom) tranzicijom u Evropi

Građevinski sektor je pod velikom potražnjom za digitalnim i tehničkim vještinama kako bi implementirao nove tehnologije i nosio se s brojnim izazovima klimatskih promjena

Piše: Arijana Šuvak, dipl.ing.arh., Voditeljica projekata, CETEOR d.o.o. Sarajevo

Poslovni svijet se neprestano mijenja u svjetlu tehnološkog razvoja, demografskih i klimatskih promjena, te globalizacije. Trend automatizacije koja zamjenjuje radnu snagu i starenje populacije s jedne strane, a posebno migracije i mobilnost radnika s druge strane, uz tranziciju prema održivom ekonomskom rastu, oblikuju budućnost rada i mijenjaju potrebu za vještinama u svim industrijskim ekosistemima. Građevinski sektor, kao izuzetno radno intenzivan, ne ostaje nepromijenjen. Broj stručnjaka u građevinskom ekosistemu se smanjuje zbog odlaska starijih radnika u penziju i nevoljkosti mladih da razmotre građevinarstvo kao svoje zanimanje. Situaciju dodatno komplikuju izazovi prilagođavanja i unaprjeđenja vještina i sposobnosti trenutne radne snage. Predstavnici industrije često naglašavaju potrebu za ulaganjima u cjeloživotno učenje i digitalne radne prakse, u bolje radne uvjete i socijalnu zaštitu, u zdravije i sigurnije radno okruženje, te u bolju promociju mogućnosti za razvoj karijere. Sve ovo bi utjecalo na povećanje atraktivnosti sektora za kvalifikovane radnike i talente.

Rješavanje trenutne neusklađenosti u vještinama i predviđanje budućih potreba u građevinskom sektoru znači pružanje više boljih i sigurnijih poslova koji mogu održati standarde održive gradnje, kako bi se borili protiv klimatskih promjena. Građevinski sektor je pod velikom potražnjom za digitalnim i tehničkim vještinama kako bi implementirao nove tehnologije i nosio se s brojnim izazovima klimatskih promjena (građevinarstvo-koristeći materijale s niskim utjecajem na okoliš, automatizacija-za bolje upravljanje vodnim, energijskim i plinskim izvorima, zelena infrastruktura-za rješavanje problema s toplotnim valovima u gradovima itd.)

Profesionalci u građevinarstvu trebaju biti opremljeni adekvatnim građevinskim vještinama, digitalnim i zelenim kompetencijama kako bi ekosistem mogao doprinijeti održavanju konkurentnosti sektora i postizanju klimatskih ciljeva EU za 2050. godinu. Razvoj vještina radne snage kroz cijeli vrijednosni lanac građevinarstva je važan za otpornost i produktivnost ekosistema i održivost zgrada i infrastruktura, kao krajnjeg proizvoda cijelog građevinskog vrijednosnog lanca.

Projekat BuildSkills Academy se temelji na drugim inicijativama i projektima koji su se bavili pitanjima usklađivanja potebnih znanja i vještina. Projekt Erasmus+ Construction Blueprint [1] pruža sveobuhvatan pregled potrebnih vještina u građevinskom sektoru. Za osiguranje dvostruke tranzicije, identificirana je potreba za poboljšanjem kompetencija u nekoliko domena, a to su specifične vještine za zanimanja: svijest o okolišu, upravljanje otpadom, održivi dizajn, životni ciklus zgrada/infrastrukture, dizajn energijskih rješenja, vanjski izolacijski i završni sistemi, BIM, 3D štampanje, AR/VR, automatizacija. Evropski observatorij za građevinski sektor (ECSO) [2] u svom izvještaju o Vještinama u građevinskom sektoru navodi da će se vještine potrebne u građevinarstvu vjerojatno mijenjati kako bi zadovoljile zahtjeve za zelenim i energijski efikasnim zgradama, što podrazumijeva nove vještine i kompetencije kroz cijeli građevinski proces, kao što su integracija analitičkih i planerskih alata i razmatranje održivosti i energijske efikasnosti u fazi preddizajna, uvođenje tehničkih rješenja za rješavanje problema održivosti u fazi dizajna, znanje o efikasnosti resursa i cirkularno upravljanje otpadom u fazi proizvodnje, te ”meke” i tehničke vještine u fazi održavanja.

Prema evaluaciji BUILD UP Skills inicijative [3]., 3 do 4 miliona radnika će trebati dodatne obuke samo u oblasti energijske efikasnosti, ne uzimajući u obzir digitalizaciju i domene cirkularne ekonomije. Ključne inicijative kao što je Pakt za vještine [4] u građevinarstvu, pokrenute od strane Evropske komisije, već prepoznaju važnost zajedničkih napora između privatnih i javnih partnera za kvalitetno ulaganje u stručno obrazovanje i znanje, vještine i kompetencije za sektor.

Na ovim temeljima je postavljen i projekat BuildSkills Academy [5], u kojem učestvuju i dva partnera iz Bosne i Hercegovina: Ceteor doo i Privredna komora FBiH. Akademija okuplja parove obrazovnih i industrijskih partnera iz pet EU zemalja (Bugarska, Kipar, Grčka, Italija, Litvanija) i jedne zemlje koja nije povezana s programom (Bosna i Hercegovina). Partneri će nastojati izgraditi jake obrazovno-industrijske veze za razvoj i testiranje novih pristupa podučavanju i certificiranju tranzicijskih vještina za građevinski sektor u kvalifikacijama gdje su tržišne potrebe za novim vještinama i kompetencijama najočitije, a kroz projekat će uspostaviti BuildEnrichedSkills metodologiju za prilagođavanje učenja i okvir za certificiranje.

S druge strane, BuildSkills Academy će se otvoriti prema još tri zemlje (eksploatacijski partneri). To su Njemačka i Norveška, koje su naprednije u programima stručnog obrazovanja i obuke, ali su ipak suočene sa sličnim potrebama za prekvalifikacijom i dodatnom obukom među građevinskom radnom snagom i Srbija, gdje stručno obrazovanje ima drugačije karakteristike. Partneri iz ovih zemalja će iskoristiti rezultate projekta unutar svojih SOO ekosistema, ostvarujući tako pozitivan utjecaj na širem evropskom nivou i dodatno testirajući razvijene metodologije i okvire za certificiranje privlačenjem daljnjih SOO i industrijskih partnera u BuildSkills Academy.

Svaka od partnerskih zemalja suočava se sa nizom problema i izazova. Istraživanja pokazuju dosljedan obrazac hroničnog nedostatka profesionalaca na svim nivoima građevinske proizvodnje, kao i u drugim građevinski povezanim područjima. Nedostatak kvalifikovane radne snage koja poznaje održive građevinske procese i koja može integrisati principe cirkularne ekonomije i digitalizacije u građevinske procese, otežava dvostruku tranziciju sektora. Dinamika razvoja građevinarstva u EU zahtijeva redovno ažuriranje znanja i vještina zaposlenih, pri čemu se obavezno moraju uzeti u obzir trenutni trendovi i tehnološka dostignuća.

BuildSkills Academy će se fokusirati na specifična zanimanja u sljedećim domenima koji se smatraju najhitnijim za interveniranje: okoliš, zdravlje i sigurnost, energijska efikasnost pri renoviranju, cirkularno upravljanje otpadom, dizajn i inženjering, novi građevinski sistemi i materijali (BIM, automatizacija, aditivna proizvodnja).

Pored nedostatka vještina, postoji i nedostatak zajedničkog okvira za priznavanje kvalifikacija među državama članicama EU, zbog razlika u obrazovnim sistemima i zakonodavstvu. Većina odgovornosti  ostaje na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou, ali Evropa ima važnu ulogu u procesu kroz podršku međunarodnim inicijativama koje mogu pružiti široku pokrivenost i priznavanje obrazovnih ponuda, te angažman više sudionika. BuildSkills Academy nastoji mobilizirati sudionike kroz međunarodnu suradnju za izvrsnost stručnog obrazovanja i obuke, te dizajnirati i provesti zajednički okvir za certificiranje tranzicijskih vještina i kompetencija u građevinskom okruženju kako bi se premostio trenutni jaz u vještinama i zadovoljili zahtjevi zelene i digitalne tranzicije sektora.

U dosadašnjem radu, Buildskills Academy je kreirala Listu vještina i kompetencija za različite profesije i nivoe Evropskog kvalifikacijskog okvira (EQF) u sektoru građevinarstva, a koji se temelji na Evropskoj taksonomiji vještina, kompetencija, kvalifikacija i zanimanja (ESCO). U toku je izrada BuildEnrichedSkills metodologije za samoprocjenu usklađenosti obuke i obrazovanja s potebama dvostruke tranzicije. U proces verifikacije Metodologije uključen je veliki broj stručnjaka koji dolaze iz industrije ili obrazovanja, kako bi se osiguralo da metogologija odgovara stvarnim potrebama svih zainteresovanih strana. Tokom novembra 2024. godine u šest partnerskih zemalja su održani okrugli stolovi, kako bi se evaluirao sam proces kreiranja metodologije, kao i njena primjena.  Projekat će biti aktivan do sredine 2027. godine, a Ceteor poziva sve zainteresovane pojedince, institucije i kompanije da se uključe.

Svi izvještaji, dokumenti i alati kreirani u toku projekta biće javno dostupni na stranici projekta.

Projekat „Akademija za tranzicione veštine u izgrađenom okruženju“ (BuildSkills Academy) finansira se u okviru programa Erasmus+, koji sufinansira Evropska unija. Konzorcij okuplja sedamnaest partnera iz deset evropskih zemalja. Konzorcijum BuildSkills Academy objedinjuje ekspertizu predstavnika trougla znanja – obrazovnih ustanova, predstavnika industrije, preduzetnika i inovatora i ključnih igrača u domenu građevinskih vještina i kompetencija. Partneri formiraju mrežu CoVE-a (centre of Vocational Excellence) koji pružaju tranzicijske vještine i kompetencije. Partneri iz 3 zemlje pratioci: Njemačka, Srbija, Norveška – ključni igrači u podršci dvostrukoj tranziciji, promovišu BuildSkills Academy, angažuju zainteresovane strane da iskoriste rezultate i ishode Akademije. Globalni mrežni partner: Mreža Ujedinjenih nacija za održivi razvoj (UNSDSN) ima ključnu ulogu u plasiranju rezultata na globalnoj razini kroz Akademiju ciljeva održivog razvoja (SDG), osiguravajući znanje i obrazovnu izvrsnost na globalnoj razini.

Slika 1 Potpredsjednik Obrazovanja UN SDSN, partner u projektu  (Izvor: BuildSkills Academy)

Slika 2 Aktivnosti i obuke projekta (Izvor: BuildSkills Academy)

 

 

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE