Crtao je sa mnom, vodio me po arhitektonskim biroima i gradilištima, kupovao mi knjige iz oblasti arhitekture i umjetnosti, tako da je to odredilo moj životni put.
U narednim redovima razgovaramo sa arhitektom Edom Kadribegovićem, Arten d.o.o. Mostar. Glavna djelatnost projektnog biroa Arten projektiranje stambenih i poslovnih objekata (eksterijera, enterijera i vanjskog uređenja), te renoviranje postojećih objekata. Pored toga biro se bavi i projektiranjem i izradom svih vrsta namještaja, tepiha, reklama, dizajnerskih rješenja, te izvođenjem i opremanjem objekata. Direktor, dipl.ing.arh Edo Kadribegović, kontinuirano sarađuje sa svojim sinovima i magistrima arhitekture Edanom i Nerinom koji rukovodi biroom Lehrerarchitects LA , (diplomirao i magistrirao u Los Angeles-u, gdje je i zaposlen). Ova uspješna saradnja između ostalog omogućava da budu apsolutno informirani o svim najnovijim dostignućima i materijalima iz djelatnosti, pa su tako u mogućnosti ponuditi najbolja moguća rješenja za vašu uloženu investiciju. Intervju čitajte u nastavku.
Od kada znam za sebe ja sam u svijetu arhitekture i umjetnosti. Moj otac je bio arhitekta i od malih nogu on me uvodio u svijet arhitekture. Crtao je sa mnom, vodio me po arhitektonskim biroima i gradilištima, kupovao mi knjige iz oblasti arhitekture i umjetnosti, tako da je to odredilo moj životni put. Dobro je što sam ja to iskreno zavolio iz dubine duše i to je postao sav moj svijet. Nakon završetka arhitektonskog fakulteta u Sarajevu počeo sam raditi u projektnom birou GP Bosna gdje sam projektirao objekte u klasičnoj izvedbi od betona, opeke, siporeksa i sl.. Nakon toga sam u istoj firmi bio rukovodilac na gradilištu objekta na Alipašinom polju. Poslije sam također u GP Bosna bio rukovodilac na gradilištu distributivnog centra UPI u Rajlovcu. To je bio komplex od ~ 50000,00 m² od čelične konstrukcije i aluminijskih panela. Sticajem životnih okolnosti odlazim u Mostar, gdje radim kao projektant u Soko inženjeringu na projektu objekata sa čeličnom konstrukcijom. Moj životni put ide dalje i odlazim u firmu Salovnija DI, gdje vodim odjel za inžinjering i projektovanje interijera. Tako da sam ja sticajem životnih okolnosti projektirao u klasičnoj betonskoj gradnji, zatim u čeličnim konstrukcijama i to sve izvodio na gradilištu. Opus rada sam zaokružio projektiranjem interijera izvođenja istih sistemom inžinjeringa. Ovo sve mi je dalo jednu širinu pogleda i pristupa u mome radu i oslobodio sam se straha od novih tehnologija i materijala. Najviše me oduševljava kreativni rad tako da uvijek nastojim kod svojih radova napraviti nešto novo, drugačije, jer lako je praviti standardna i uobičajena rješenja. Zbog toga sam zavolio i bavim se i slikanjem (akvareli i ulja) i fotografijom. Smatram da svaki čovjek treba biti radoznao, a arhitekta posebno. Potrebno je stalno čitati, učiti, putovati i prikupljati znanje sa svih strana i izvora. Zbog toga sam i proputovao što se kaže cijeli svijet od Kine do Amerike i to me skroz ispunilo i proširilo vidike. Moj projektni biro „Arten“ d.o.o. Mostar radi od 1987. godine i radio sam na prostoru cijele bivše države, a radio sam projekte i u Njemačkoj i Švedskoj. U birou radi od 4-10 saradnika ovisno o obimu poslova.
Sinovi Nerin i Edan također su krenuli očevim stopama
Moja dva sina Nerin i Edan su također arhitekti, ali žive i rade u Americi u Los Anđelesu. Nerin kao stariji je tamo od 1994 godine i tamo je magistrirao arhitekturu na elitnom svjetskom fakultetu SCIA. Rade u veoma poznatom birou „Lehrer architects“. Nerin je postao partner u firmi i do sada je dobio preko 30 nagrada za svoje radove. Zahvaljujući današnjim tehnologijama stalno smo u kontaktu i surađujemo na svim projektima. Nerinova supruga je također arhitekta kao i njen otac. Moj brat koji živi u Sarajevu je građevinski inžinjer kao i njegova supruga. Znači u najužoj porodici je sedam stručnjaka koji usko surađuju na najbolji mogući način i to je veliko bogatstvo i zadovoljstvo, a donosi i mnoge prednosti, jer ključan je timski rad. Bio sam kod sinova u Los Anđelesu u više navrata: sa njima obišao i dobro upoznao Los Anđeles, San Francisko i Las Vegas. To mi je bilo izvanredno iskustvo i otvorilo mi je nove vidike i dosta uticalo na moj daljnji rad.
Najvažnija je analiza kod izrade projekata
Kod izrade projekata meni je daleko najvažnija analiza. Treba vrlo pažljivo prostudirati lokaciju, materijale koji bi se tu nabolje uklopili u okoliš, formu, gabarite uz poštivanje urbanističkih uvjeta. Sa investitorom treba napraviti dobro prostudiran projektni zadatak koji bio ispunjavao želje i potrebe investitora, a da se ne kosi sa pravilima struke i da omogući što veću kreativnu slobodu projektantu. To sve je naravno dosta teško, ali se mora težiti da se to ostvari u što većoj mjeri. Naravno isto tako je jako važno prije ikakvog razmišljanja o novom projektu proučiti svu moguću dostupnu literaturu o toj vrsti objekta na kojoj trebamo raditi. Tu treba izanalizirati šta je sve na tim objektima dobro, a šta loše i nastojati ne ponoviti tuđe greške i promašaje.
Kongresna dvorana Metković
Trenutno radim na kongresnoj dvorani u Metkoviću koja će biti ustvari multifunkcionalna za više namjena. Tu će biti zastupljeni najnoviji materijali i u eksterijeru i interijeru sa izuzetno efektnom rasvjetom i svjetlosnim efektima. U vrtu će biti i efektni vodeni aranžmani sa slapovima i fontanama. U pripremi je i nekoliko privatnih vila sa bazenima, jer je to sada veliki trend i dobra investicija. Upravo sam završio i veoma interesantnu fotelju „Artenia“ za sale gdje se odvijaju razna predavanja i prezentacije. Njena karakteristika i vrijednost je u tome što je vrlo udobna i estetski privlačna, a posjeduje montažnu ploču na koju se može postaviti laptop i razna dokumentacija. U rukonaslonu se nalazi i prihvat za bocu sa vodom. Njena posebnost je i u tome što tako nešto trenutno ne postoji na tržištu i mislim da će biti prihvaćena, jer je veoma upotrebljiva i korisna. Može se naravno dobiti u različitim bojama materijala. Neki od zahtjevnijih objekata što sam radio izdvojio bi turističko poslovni centar „Karaka“ u Neumu, kongresni centar La Perla u Zadru i kongresna dvorana „A“ u Metkoviću.
Arhitekta treba da posjeduje talenat
Pa kao prvo treba da posjedujete talent, ali to je samo 10%. Ostalo je samo rad, stalno usavršavanje i to kroz čitav život. Arhitekti često imaju jako razvijen ego, pa ako je to previše izraženo neće biti dobro. Treba uvijek prihvatiti dobar prijedlog, savjet ili sugestiju pa odakle god dolazio. Treba se držati one stare mudrosti, koja kaže da ništa ne smije biti tako sveto, a da to ne promijenimo ako se pojavi bolje. Kod nas je arhitektura veoma dobra, ako se uzme u obzir u kakvim uvjetima arhitekti žive i rade. Vidi se da se prate svjetski trendovi, ali problemi su sa investitorima koji bez dovoljno znanja ili iz nekih svojih osobnih razloga teško prihvataju novitete i iskorake u svijet kreativne arhitekture. Poseban je problem ekonomija i budžeti koji su na raspolaganju. Često bude problema i sa urbanističkim uvjetima koji znaju biti nepotrebno previše ograničavajući. Čovjek ne treba stavljati ograničenja na ono što radi. Ne postoje ograničenja. Postoje samo nivoi na kojima ne smiješ ostati nego treba ići dalje naprijed i gore. Sa energijom i upornosti mogu se postići izvanredne stvari. Tajna uspjeha je samo u tome da se pokreneš.