spot_img

Funkcionalno i simbolično: kružni krovni prozori u kućama i javnim objektima

Tokom prve polovine 2. stoljeća nove ere u Rimu je podignuta jedna od najvažnijih građevina u historiji zapadne arhitekture: Panteon. Njegova glavna i najupečatljivija karakteristika je betonska, kasetirana kupola koja završava u savršeno okruglom središnjem otvoru. Ovaj otvor pokrenuo je niz kasnijih projekata koji su uočili vrijednost kružnih otvora, koji su replicirani kao ostakljeni krovni prozori i kao kompozicijski elementi na fasadama. To se na kraju razvilo, naprimjer, u detaljne i šarene rozeta prozore gotičkih bazilika. U svim svojim konfiguracijama okulus (oko na latinskom) ima simboliku koja nadilazi tradicionalni prozor: njegova svjetleća projekcija graciozno označava protok vremena, svečano ističući arhitektonski prostor.

Dimenzije gotovo 30 stopa u prečniku, spektakularni okulus Panteona potpuno je otvoren; kiša ulazi u zgradu i klizi dolje da bi dosegla 22 odvoda smještena u njenom podu. Međutim, većina kružnih otvora koji su to uspjeli u historiji – od paladijskih kuća i baroknih zgrada do palača na Bliskom istoku – ugrađivala je staklo da propušta samo svjetlost i izbjegava neželjenu infiltraciju, što je tendencija koja se nastavila do danas.

Okulusi smješteni na modernim krovovima zahtijevaju niz posebnih mjera kako bi se izbjegli problemi tokom korištenja zgrade, poput primjene vodonepropusnog i hermetičkog brtvljenja na njenom obodu, zaglađivanja prelaza između dijelova kako bi se omogućila nesmetana drenaža i odabira stakla s odgovarajućim toplinskim, zvučnim i vizualnim performansama, uključujući visok nivo zaštite od UV zraka. Očito je da mjesto krovnog prozora ne smije ometati ili slabiti krovnu konstrukciju, a njen raspored s obzirom na solarnu stazu mora se pažljivo razmotriti. Otpornost na udare, provale i požar također su važna pitanja koja treba razmotriti.

Trenutno postoje montažni kružni krovni prozori koji se lako postavljaju i koriste, a mogu se čak i otvoriti (ručno ili elektronski), pridonoseći prozračivanju prostora. Iako bi prirodni nagib krova trebao pomoći u samočišćenju elementa – posebno kada se koristi ravno staklo – mnogi kružni krovni prozori presvučeni su akrilnim (ili pleksiglas) kupolama, koje omogućavaju ravnomjerno prostiranje svjetlosti kroz prostor i propuštanje vode kako pada na njih. Općenito, ti se elementi ne nalaze na istom nivou kao i strop; pojavljuju se s određenom debljinom koja zavisi od strukture krova, a neki se modeli čak uzdižu između 30 i 70 cm iznad nivoa krova. Ova debljina može pojačati učinke kružnog krovnog prozora; ako je bijela, odraz svjetlosti bit će još jači.

Pogledajmo neke nedavne primjere. Pri obnovi zgrade 1960. godine u Melbourneu, tim koji su činili Nervegna Reed Architecture i ph Architects koristio je kružne oblike kako bi stvorio posebno okruženje za lokalnu islamsku zajednicu: “Prostor se povezuje s nebom kroz svjetlarnik, što je jedan od najstarijih elemenata sakralne arhitekture, stvarajući tihu oazu na kraju grada. ” U prodavaonici Selo Store MNMA, okulus pruža “jasan pogled na nebo, ne samo za osvjetljenje, već i za razigran kontakt s prirodom, vremenom, protokom vremena i kako biste imali perspektivu ljudske veličine”.

Dizajnirana od strane Fragmenture, kuća L&W konfigurisana je oko središnjeg modula ravnih linija. Ovdje kružni krovni prozori prekriveni prozirnim kupolama pružaju obilno svjetlo iznad trpezarije i kuhinje, služeći kao kontra ortogonalnosti namještaja. U slučaju paviljona za uređenje interijera Malan Vorster Architecture, brodski prozor se koristi za isticanje prepoznatljivih stubišta presvučenih drvetom.

U Sjedinjenim Američkim Državama, Mill Valley Guesthouse Turnbull-a Griffin Haesloop Architects “prošaran” je kružnim svjetlarnicima, ispunjavajući enterijere svjetlošću koju filtriraju okolna stabla. U Libanonu, pansion koji su dizajnirali Carl Gerges Architects uključuje bordo podzemni podrum koji je “osvijetljen kružnim krovnim prozorom i u njemu se nalazi elementarni i sinestetički ambijent. Tišina uz svečanu rasvjetu intuitivno se dobro slaže s hladnim i vlažnim zrakom koji miriše na tost, zob i mošus. ”

 

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE