Investitor (Uprava za indirektno oporezivanje BiH), je preduzeću „Routing“ d.o.o. iz Banja Luke, povjerio izradu Glavnog projekta za izgradnju graničnog prelaza u Gradišci, u koridoru puta E661, opština Gradiška.
Navedeni projekat je izrađen u skladu sa „Urbanističko-tehničkim uslovima“, (izrađenim od strane “Routing“ d.o.o., Banja Luka, mart 2013. godine), i od strane Ministarstva za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju RS, izdatim lokacijskim uslovima za izgradnju graničnog prelaza u Gradišci (dok. br.:…………), kao i u skladu sa projektnim zadatkom, dostavljenim od strane Investitora.
Izradi glavnog projekta je prethodila izrada idejnog projekta, koji je omogućio sagledavanje funkcionalnosti i racionalnosti projektnih rešenja, i olakšao opredjeljenje u iznalaženju rješenja vezanih za zahtjeve oblikovanja i materijalizacije objekata predmetnog kompleksa.
Glavnim projektom su definisani tehnički elementi vezani za optimalno funkcionisanje svih primarnih i pratećih sadržaja graničnog prelaza, kao i dispozicija funkcionalnih zona unutar objekata, a prema proceduralnim uslovima koje treba da ispunjavaju objekti predmetne namjene.
LOKACIJA
Lokacija graničnog prelaza, između Bosne i Hercegovine i Hrvatske, nalazi se u koridoru puta E661, u naselju Čatrnja, opština Gradiška. Na predmetnoj lokaciji nisu izgrađene vodoopskrbna i kanalizaciona mreža, kao ni srednjenaponski vodovi i trafo stanice.
Na području na kojem je planirana izgradnja graničnog prelaza, nisu izgrađene instalacije gradskog toplifikacionog sistema.
KARAKTER I NAMJENA OBJEKATA NA PREDMETNOJ LOKACIJI
Cjelokupni sistem objekata graničnog prelaza, sastoji se od sklopa nekoliko funkcionalno i konstruktivno rasčlanjenih cjelina, a u čiji sastav, kao osnovni funkcionalni elementi ulaze: objekti namijenjeni za rad carine i granične policije, objekti granične veterinarske inspekcije, sanitarne i fitopatološke kontrole, objekat za detaljan pregled teretnih vozila, autobusa i putničkih automobila i funkcionalno tipizirane kontrolne kabine.
Pored navedenih objekata, glavnim projektom su tretirani objekti pratećih sadržaja, kao što su: objekti javnih sanitarnih blokova, blokovi špediterskih kabina i objekat brze hrane (fast food). Centralna zona graničnog prelaza natkrivena je nadstrešnicom, kako bi se bez obzira na vremenske uslove, namjena predmetnih objekata i planiranih aktivnosti granične službe i policije, dovela do pune funkcionalnosti.
Predmetno situaciono rešenje se zasniva na međusobnoj usaglašenosti planskih namijera i korisničkih zahtjeva, odnosno na racionalno zasnovanoj arhitektonskoj koncepciji objekata. Naime, tipizirani sistemi nosivih konstrukcija i odabir modularnih mijera primjenjenih materijala, obezbjeđuju svođenje vremena izgradnje na minimalno moguću mjeru, kao i ekonomski racionalnu materijalizaciju predmetnih objekata.
Svi objekti su, kako konstrukcijom i geometrijom, tako i primjenjenim materijalima međusobno usaglašeni. Ostvarenje arhitektonskog izraza graničnog prelaza, sagledavanog kroz oblikovanje i odabir primjenjenih materijala, predstavlja, kako rezultat usklađivanja forme cjelokupnog kompleksa sa njegovom funkcijom, tako i otjelotvorenje investitorove želje za prepoznatljivošću sadržaja predmetnih objekata.
Prostorna koncepcija, projektnim zadatkom definisanih sadržaja na predmetnoj lokaciji, determinisana je potrebom za uspostavljanjem korektnog odnosa projektantskih aktivnosti prema uslovima za optimalno ostvarivanje saobraćajnih funkcija, odnosno, u skladu sa prostornim mogućnostima lokacije. Funkcionalna dispozicija sadržaja i njihovih međuodnosa unutar kompleksa, data je u grafičkom dijelu glavnog projekta za izgradnju graničnog prelaza (prilog: Pregledna karta, Situacija).
Uređenje parternih površina oko objekata, odnosno njihov tretman, planirana namjena i izgradnja, definisani su glavnim projektom spoljašnjeg uređenja, a prema tehničkim odrednicama pripadajućih projekata za izgradnju cjelokupnog kompleksa predmetnog graničnog prelaza.
DISPOZICIJA OBJEKATA:
Centralni objekat carine i granične policije (oznaka “A” gabarita 50.20×12.40) smješten je na centralnom dijelu planiranog platoa, u zoni kontrole i pregleda izlaza i ulaza automobila i autobusa u BiH. Manji objekat carine i policije (oznaka “B” gabarita 14.20×11.50) planiran je za kontrolu putnika, dok je u zoni izlaza teretnih vozila predviđen objekat carine i policije za kontrolu teretnih vozila (oznaka ‘’C’’ gabarita 14.20×9.70).
U zoni ulaza teretnih vozila u BiH, planiran je objekat fito-sanitarne kontrole (oznaka“D” gabarita 45.70×13.30) i granične veterinarske inspekcije sa obezbeđenim prihvatom životinja (oznaka “F”). U istoj zoni su planirani špediterski objekti (oznaka “H” gabarita 12.4×4.90, 15.50×4.90, 18.40×4.90) i carinska ispostava (oznaka “D” gabarita 45.70×13.30). U obuhvatu ulaznog platoa teretnih vozila planirana je izgradnja objekta za detaljan pregled teretnih vozila, autobusa i putničkih automobila (oznaka “E” gabarita 28.72×24.72).
Kontrolne kabine, smještene uz saobraćajne trake, su tipske: sa dva radna mesta za nadzor dveju saobraćajnih traka (oznaka “K3” gabarita 2.40×2.40), odnosno, sa jednim radnim mestom (oznaka “K2” gabarita 2.40×2.40). Ista kabina, visinski prilagođena, koristi se i za kontrolu teretnih vozila, uz kolsku vagu (oznaka “K1” gabarita 4.40×2.40).
U sklopu kompleksa planiran je objekta ‘’fast food-a’’ (oznaka ‘’G’’ gabarita 16.00×9.70), kao i punktovi javnih toaleta (oznaka “I” gabarita 19.60×9.70 i “J” gabarita 13.30×9.70), koji, osim sanitarnih blokova za muškarce i žene, sadrže i kabine za osobe sa posebnim potrebama, kao i prostorije za higijensko održavanje.
Nadstrešnica platoa graničnog prelaza je projektovana iz tri dijela i natkriva prostore vezane za centralni objekat carine i policije, kontrolu ulaza i izlaza putničkih vozila, objekat carine i policije u zoni ulaza i izlaza teretnih vozila, kao i prostor sa kolskim vagama.
Polazište, za determinisanje tehničkih rješenja, je vezano za prostorne, funkcionalne, tehnološke i tehničke elemente, kojima se obezbjeđuje optimalno funkcionisanje svih primarnih i pratećih sadržaja graničnog prelaza.
Kriterijumi, koji su odredili tehnička rješenja, podrazumjevaju:
- Rukovođenje smjernicama tehnološkog postupka na graničnim prelazima prema međunarodnim standarima,
- Zahtjeve za funkcionalnu povezanost zona i objekata, prema proceduralnim uslovima kontrole i pregleda,
- Preglednost zone graničnog prelaza,
- Bezbjednost i sagledivost platoa ispod centralne nadstrešnice,
- Funkcionalnost i fleksibilnost prostora i objekata.
LOKACIJA : Opština Gradiška
INVESTITOR: Uprava za indirektno oporezivanje Bosna i Hercegovina
NOSILAC IZRADE TEHNIČKE DOKUMANTACIJE:
„ROUTING“ d.o.o. I krajiškog korpusa br.16, Banja Luka
IZVOĐAČ RADOVA : „ ITC “ ZENICA D.O.O. ZENICA
GENERALNI DIREKTOR : Nesib Mujezinović, dipl.maš.inž
VODITELJ RADOVA : Elmir Škulj, dipl.inž.građ.
m-Kvadrat