spot_img

Hoćemo li se uskoro voziti po solarnim cestama?

Zemlje poput SAD-a, Francuske i Nizozemske testiraju načine popločavanje cesta solarnim panelima. Međutim, postoje i skeptici.

 

Julie i Scott Bursaw, par iz grada Idaho u SAD-u, osnivači firme Solar Roadways poziraju ispred prototipa svog pločnika koji je prekriven solarnim panelima.
Julie i Scott Bursaw, par iz grada Idaho u SAD-u, osnivači firme Solar Roadways poziraju ispred prototipa svog pločnika koji je prekriven solarnim panelima.

Solarni paneli niču gotovo na sve strane, čak i na odlagalištima i u parkovima. Pa zašto onda ne i na cestama? Doista, solarni cestovni projekti dobivaju na važnosti diljem svijeta, a neki obećavaju i punjenje električnih automobila pri vožnji po cestama budućnosti.

Nizozemska je bila ta koja je izgradila prvu solarnu cestu, biciklističku stazu, još 2014. godine. Francuska je najavila smjeliji potez u januaru ove godine – plan od pet godina koji podrazumjeva postavljanje 1000 kilometara solarne ceste, a koja bi trebala osiguravati električnu energiju za preko pet miliona ljudi.

No, to nije sve. Njemačka kompanija Solmove ima u planu uvođenje solarnih panela na njemačke ceste, a firma iz grada Idaho u SAD-u – Solar Roadways – dobila je sredstva od vlade SAD-a da testira ovu tehnologiju.

„Mi imamo kupce iz svih 50 država SAD-a i država cijelog svijeta koji su zainteresovani za ovu novu tehnologiju“, kaže Julie Brusaw, suosnovateljica firme Solar Roadways zajedno sa svojim mužem Scott-om. Ona kaže, kako oni svoje panela prvo testiraju u manje kritičnim uslovima kao što su parkinzi, prilazi i slično prije nego počnu testiranja na otvorenoj cesti.

„Mi smo trenutno u pregovorima oko nekih jako zanimljivih projekata“, kaže ona i dodaje kako Missouri Odjel za Transport želi instalirati solarne panele na manje prometnom djelu ceste pod svojom direkcijom. Par tvrdi kako njihovi paneli od tretiranog stakla nude trakciju sličnu asfaltu, podržavaju težinu manjih kamiona, sadrže LED signalizaciju te elemente za zagrijavanje u cilju topljenja snijega i leda.

4

Budućnost solarnih panela na cestama

Mogu li solarni paneli zaista postati sastavni dio za ceste budućnosti? Pristalice ove ideje vide bezbroj mogućnosti, ali oni koji se nalaze na suprotnoj strani ove tvrdnje postavljaju jako puno pitanja koja se tiću troškova, efikasnosti i trajnosti.

„Mi svoje solarne panele jednostavno postavimo na postojeći pločnik“, kaže Jean-Luc Gautier, izumitelj Wattway tehnologije koja je testirana u Francuskoj u proljeće ove godine. Gautier, tehnički direktor građevinske firme Colas, kaže kako je on bio inspirisan činjenicom da ceste gledaju u nebo kako bi mogle sakupiti solarnu energiju.

„Količina površina koju svaka zemlja posveti cestama zaista je enormna“, piše Bursaws na svojoj web stranici. „Omogućavanje ovom prostoru da postane solarna farma moglo bi imati veoma pozitivne implikacije u borbi sa klimatskim promjenama“. Oni procjenjuju kako njihovi paneli, ako se budu koristili na mjestima postojećih cesta u SAD-u, mogli bi proizvesti tri puta više energije nego što je potrebno u SAD-u.

3

Pored ovoga, oni tvrde kako bi njihovi paneli mogli puniti električna kola, prvo na parkinzima. Uz dovoljan broj solarnih cesta i auta sa pravom opremom (da pokupe energiju iz indukcijskih ploča na cesti), oni bi mogli čak i puniti vozila u pokretu.

Troškovni izazov

„U teoriji solarne ceste zaista zvuče sjajno. Jedini problem je trošak“, kaže Mark Jacobson, profesor inžinjerstva sa Stanford Univerziteta, jedan od promotora plana da se SAD napaja isključivo iz obnovljivih izvora.

„Pored cestovne prašine, posebno prašine od crnih guma i dizel ispušnih gasova, koja će prekrivati dobar dio svakog panela, kontinuirani saobraćaj koji bi prekrivao panele smanjio bi njihov solarni potencijal“,kaže Jacobson te dodaje kako bi cestovni paneli bili podložniji trošenju i zahtjevali bi dosta češće popravke i održavanja od drugih solarnih panela.

On također ističe kako cestovne solarne farme, iako neće zahtjevati troškove nabavke zemljišta, kao što je to potrebno kod solarnih farmi, njihovi paneli se ne bi mogli rotirati radi optimalnog solarnog izlaganja. Ona smatra da solarne ceste neće zaživjeti upravo zbog troškova, ali isto tako kaže da se ipak nada.

2

„Instaliranje fotonaponskih sustava u ceste čini se kao lud ideja u početku“, kaže IDTechEx izvješće početkom godine. IDTechEx je nezavisna istraživačka i konzultantska firma. „Pobliži pogled ipak otkriva da je većinu problema lako savladati – čak i kod slabe učinkovitosti, lokalna struja ima održivu korist“.

Uprkos visokim troškovima Peter Harrop, predsjedavajući IDTechEx-a kaže kako solarne ceste mogu funkcionisati na mjestima gdje se ceste grade po prvi put. „Na ovim mjestima potrebno je rano usvajanje tehnologije, kao što je to slučaj u Kini koja ide ka brzom napredovanju“. Kao suprotnost ovoga on kaže kako solarne ceste ne može zamisliti u Londonu zbog stalnih iskopa i radova na cestama zbog podzemnih popravki.

Do sada, Nizozemska solarna staza je popularna. U svojoj prvoj godini, 3000000 bicikala i mopeda prelazili su preko početnih 70 metara ceste koja povezuje dva predgrađa u Amstardamu. Vlasti kažu kako je SolaRoad prošle godine proizvela više struje od očekivanog – dovoljno za napajanje tri domaćinstva. Ova staza napravljena je od solarnih ćelija od kristalin silicija koje su obložene betonom i prekrivene providnim slojem tretiranig stakla.

U SAD-u, firma Solar Roadways dobila je preko 1.5 miliona američkih dolara u zadnjih 6 godina za testiranje i razvijanje svoji heksagonalnih panela.

Jedan od glavnih nedostataka koji Solar Roadways mora prevazići jeste proces proizvodnje jer sve nji hove solarne ćelije se rade ručno i dosta su skupe. Ipak, Julie Bursaw tvrdi kako je najnoviji prototip manje skup za proizvesti i 25% je efikasniji te se može lakše postaviti.

5

Jedno je ipak sigurno, ovaj projekat je jako popularan što se javnosti tiće. Solar Roadways promo video na YouTube ima preko 21 milion pregleda i jako puno pozitivnih komentara. Zbog toga što paneli mogu topiti snijeg ili spriječiti poleđivanje ceste, čak i uz velike troškove, mnogi smatraju da ova inovacija „može biti korisna na manjim površinama kao što su parkinzi, prilazi i biciklističke staze“.

Solarne ceste: Mogu li ulice postati gigantski solarni paneli?

Sunčeve zrake mogu „udarati“ u neke ceste količinom od 90% dnevnog svjetla, pa kompanije u Europi i SAD-u eksperimentiraju sa ugradnjom solarnih panela u ceste ili postavljanjem istih iznad cesta. No jesu li takvi projekti isplativi? U Francuskoj, jedna kompanija se nada da će uspjeti ono što ostali nisu do sada – smanjiti troškove – postavljanjem panela direktno na pločnik.

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE