Invertirana gradnja stupova mostova

Pored starog mosta Kattwyk starog 45 godina (lijevo) trenutačno nastaje Novi željeznički most Kattwyk (desno) preko rijeke Süderelbe u Hamburgu. Fotografija: Kattwyk_1.jpg Copyright: Doka

Najveći podizni most Njemačke – izazov u građevinskom i u oplatno-tehničkom pogledu

S Novim željezničkim mostom Kattwyk Hamburška lučka kapetanija (eng. Hamburg Port Authority – HPA) – nadležna za infrastrukturu u hamburškoj luci – želi poboljšati odvijanje prometa preko rijeke Süderelbe. Pri gradnji stupova mosta, Max Bögl i Doka primijenili su neuobičajeni koncept oplate: nakon stvrdnjavanja takta betoniranja ne pomiče se oplata, već sam betonirani dio stupa. Ovim se postupkom stup mosta ne gradi odozdo prema gore, već praktički odozgo prema dolje.

Most Kattwyk u hamburškoj luci važno je industrijsko prometno čvorište u ovom hanseatskom gradu. Most sagrađen 1973. godine za prelazak preko rijeke Süderelbe koristi se i za željeznički i za cestovni promet. Kako bi se omogućio plovni promet, ovaj most, duljine 290 m, privremeno se blokira i njegov se središnji dio pomiče prema gore. Zajedničko korištenje mosta Kattwyk za željeznički, automobilski i brodarski promet, prouzroči u cestovnom prometu svakodnevno i do sedam sati čekanja. Kako bi se razdvojilo korištenje željezničkog i cestovnog prometa te stari most rasteretio od teškog teretnog prometa, paralelno s mostom Kattwyk nastaje „Novi željeznički most Kattwyk”. On će se, kao što to već samo ime govori, koristiti isključivo za željeznički promet, dok će se preko starog mosta Kattwyk i dalje odvijati cestovni promet.

Oplata stupova ovješena je za čeličnu konstrukciju, koja pak naliježe na sanduke od žmurja. Radi sljedećeg takta betoniranja ne premješta se oplata, već se prethodno betonirani segmenti stupa spuštaju prema dolje. Fotografija: Kattwyk_3.jpg Copyright: Doka

Konvencionalna gradnja stupova postavljena naglavačke

Podizanje oba stupa mosta kod ovog je građevinskog projekta predstavljalo izazov u pogledu izvođenja betonske konstrukcije. „Moramo raditi u vrlo skučenim prostornim uvjetima. Gradnja stupova odvija se u vodi. Unošenje oplate uslijedilo je, doduše, dizalicom, no kod daljnjeg tijeka gradnje nije bilo moguće koristiti dizalicu za baratanje armaturom i oplatom. Umjesto toga, armaturu je bilo potrebno donositi ručno, a oplatu podizati i spuštati korištenjem kolotura”, nadležni poslovođa izvođačke građevinske tvrtke Max Bögl ukratko opisuje situaciju na gradilištu. Stupovi mosta nastaju u zatvorenim sanducima od žmurja, čije se građevinske jame iz statičkih razloga mogu izvesti samo u određenim redovima veličine. Tako se kod preuzimanja tereta u obzir moraju uzeti sile koje s jedne strane nastaju djelovanjem ovješenog kesona (oko 1230 t), a s druge strane uslijed pritiska vode i leda. Zbog ovih statičkih rubnih uvjeta i velike dubine temeljenja od 30,00 m ispod prosječne visine mora, tj. oko 19 m ispod dna rijeke Süderelbe, te uslijed ekstremno skučenih prostornih uvjeta, stupove nije moguće izvoditi na konvencionalan način – izgradnja dubinske temeljne konstrukcije i zatim granja prema gore. Umjesto toga, izvođač radova poduzeće Max Bögl razvilo je zajedno s tvrtkom Doka koncept oplate koji konvencionalnu gradnju stupova postavlja na glavu: ovješenu oplatu stupova.

U tu se svrhu oplata zajedno s platformama za okna potpuno slobodno vješa za čeličnu konstrukciju od usko raspoređenih nosivih profila, koji naliježu na žmurje. Međutim, kako nosivi profili mogu preuzimati samo određeno opterećenje, tako da je od određenog građevinskog segmenta (GS 6) oplatu potrebno odvojiti od betonske konstrukcije. Posljedično, betonska se konstrukcija gradi dio po dio u taktovima betoniranja visine 5,0 m te nakon skidanja oplate spušta, odn. uranja u tlo ispod korita rijeke.

Stupovi nastaju u izuzetno skučenim prostornim uvjetima u zatvorenim sanducima od žmurja na vodi, što u statičkom, logističkom i oplatno-tehničkom pogledu predstavlja pravi izazov. Fotografija: Kattwyk_2.jpg Copyright: Doka

Dvodijelni mehanizam spuštanja

Sve do postavljanja na korito rijeke, spuštanje betoniranih segmenata vrši se pomoću naprave za spuštanje, koja se sastoji od 24 hidraulička cilindra sa šupljim klipom i prešama. Za njih su uz pomoć 24 navojnih šipki (d=75 mm) ovješeni betonirani segmenti stupova. Nakon što se postigne dovoljna dubina za integriranje u tlo ispod korita rijeke, navojne se šipke odvajaju i naprava za spuštanje se uklanja. Od tog se trenutka mehanizam spuštanja mijenja: uz pomoć komprimiranog zraka provodi se balastiranje riječnog stupa (pijeskom i vodom) i kontrolirano uklanjanje tla – pomoću daljinski upravljanih vodenih topova i kraka bagera raspoređenih u kesonu ispod riječnog stupa. Zahvaljujući probijanju tla koje se kontrolirano stvara ovim postupkom, riječni stup „tone”.

Obje strane – Max Bögl i Doka – uvijek iznova naglašavaju važnost timskog rada kod ovog projekta u području projektiranja oplate i neprekidne uske suradnje na usklađivanju. „Ovješenu oplatu stupova dobili smo na raspolaganje od tvrtke Doka kao cjelokupni koncept. I ovdje profitiramo od Doka usluge servisa za gotovu oplatu, od kojeg smo dobili pojedinačne gotove oplatne elemente na gradilište. Zbog lokalnih rubnih uvjeta – gradnja stupova u vodi, nemogućnosti korištenja dizalice nakon prve montaže, premalo skladišnog prostora na obali – sve se i logistički moralo usko uskladiti. Daljnja usluga koja nam je na raspolaganju je Dokin instruktor za postavljanje oplate, s kojim smo zajednički izradili koncept montaže i zatim sve ovdje montirali, a koji nas i dalje savjetuje u vezi primjene oplate”, kaže voditelj gradnje Fabian Böse.

Zahvaljujući balastiranju, tlo se najprije uklanja komprimiranim zrakom, a zatim se spušta keson (lijevo). Nakon toga se može ugraditi armatura i radna komora zapuniti betonom (desno). Fotografija: Kattwyk_4.jpg Copyright: Doka

Najveći podizni most Njemačke

Svaki od dva stupa na kraju će biti visok oko 39 m i biti integriran u tlo ispod korita rijeke na dubini od oko 19 m. Iz statičkih je razloga u svaki stup bilo potrebno ugraditi više od 1000 t armature – za slučaj maksimalnog opterećenja, tj. ako bi se kada dogodilo da dva teretna vlaka, svaki duljine 750 m i težine 6000 t, moraju na mostu istovremeno kočiti do punog zaustavljanja. Po dovršetku stupova mosta slijede građevinske mjere za nadgradnju. Prvi vlakovi preko Novog željezničkog mosta Kattwyk trebali bi prometovati 2020. godine. Sa širinom prolaza od 108 m novi most Kattwyk nadmašit će rekord starog mosta Kattwyk (96 m) kao najvećeg podiznog mosta Njemačke, a ubrajat će se i u najveće podizne mostove širom svijeta. Daljnje informacije o Novom željezničkom mostu Kattwyk mogu se naći na: www.hamburg-port-authority.de

Kratki pregled

Projekt: Novi željeznički most Kattwyk

Investitor: Hamburg Port Authority (HPA)

Lokacija:  Hamburg, Süderelbe

Vrsta građevinskog objekta: Stupovi mostova

Početak gradnje:  2016

Planirani završetak gradnje: 2020

Izvođač:  ARGE Neubau Kattwykbrücke-VE 03a

Max Bögl / HC Hagemann / Heijmans

Potrošnja betona:  10.000 m3

Betonski čelik:  2.700 t

Ukupna duljina mosta:   287 m

Širina:   15,30 m

Podizni dio:  širina prolaza 108 m, visina podizanja 45,70, duljina 133 m

Doka u primjeni:                                              

Usluge:  Tehnička obrada, statika, projektni menadžment, servis za gotovu oplatu, logistika, instruktori za postavljanje oplate

Oplatni sustavi:  Oplate od nosača Top 50, Top 100 tec i FF20, Okvirna oplata Framax Xlife, Dokaflex 30 tec, Penjajuća oplata MF240, Konzolna platforma M

O tvrtki Doka:

Doka je jedno od vodećih svjetskih poduzeća u razvoju, proizvodnji i prodaji oplatne tehnike za sva područja gradnje. Uz vrhunske oplatne sustave, Doka također nudi usluge stručnog konzaltinga i planiranja oplate. S više od 160 prodajnih i logističkih sjedišta u preko 70 zemalja svijeta, Doka Grupa posjeduje učinkovitu prodajnu mrežu i garantira time maksimalnu profesionalnost, brzu raspoloživost materijala i usluga uz stručnu tehničku podršku. Član je Umdasch Grupe i zapošljava 6700 djelatnika diljem svijeta. Tvrtka Doka prisutna je u Hrvatskoj kao i Bosni i Hercegovini već više od dvadeset godina, a Doka oplatna tehnologija uspješno se primjenjuje na mnogobrojnim građevinskim projektima u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini.

 

Za sve informacije i stručnu tehničku podršku možete se obratiti na:
Doka Hrvatska d.o.o.
Predstavništvo u Bosni i Hercegovini,
Ašikovac 6, 71000 Sarajevo,
Tel/Fax: +387(0) 33 443 688,
www.doka.hr

m-Kvadrat

 

 

print