Shodno tome, iskrena komunikacija i povjerenje su jedan od ključnih faktora za saradnju.
Intervju: Miloš Stojić
Miloš Stojić je diplomirao na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu 2010. godine. U proljeće 2014. odlazi u Šangaj, NR Kina, gdje u narednih 7 godina stiče radno iskustvo u kontekstu internacionalne arhitekture i kulture. Tokom ovog perioda osvaja nagrade na internacionalnim arhitektonskim konkursima u okviru danske firme Schmidt Hammer Lassen Architects, specijalizovanom za projektovanje objekata kulture. Posljednje dve godine u Kini provodi kao vodeći projektant za MQ Studio, višestruko nagrađivani projektni biro u oblasti ugostiteljstva u Aziji. Po povratku u Srbiju 2021. godine osniva firmu Ritam Arhitektura.
Miloš Stojić je arhitekta koji je svoje iskustvo gradio u Kini, a po povratku u Srbiju 2021 godine osnovao je svoju firmu Ritam Arhitektura. Razgovarali smo o ljubavi prema arhitekturi, projektima na kojima trenutno radi, a koji su u najavi, te generalno o arhitekturi. Čitajte u nastavku.
Otkud ljubav prema uređenju enterijera i eksterijera?
Ljubav prema arhitekturi i stvaranju generalno, rodila se još od malih nogu, sa 3-4 godine. Od prvih lego kocki i crteža do pravljenja maketa kuća i aviona, sva ta mašta je uticala na moju svest kao arhitekte što me je posle osnovne škole usmerilo ka Arhitektonsko-tehničkoj školi, odakle sam otišao na fakultet. Neke talente definitivno donosimo sa sobom, bitno je samo da ih na vreme otkrijemo, radimo na njima i ne zaboravimo da se igramo.
Kako je krenula vaša priča?
Nekoliko godina nakon diplomiranja na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu, potraga za sticanjem radnog iskustva i novih saznanja u svetu arhitekture, navela me je da sa grupom kolega odem u Šangaj (Kina), gde sam potpuno neplanirano proveo narednih sedam godina. Najznačajnije iskustvo tokom ovog perioda su dve godine provedene u danskom birou Schmidt Hammer Lassen Architects, specijalizovanom za projektovanje objekata kulture, sa kojim osvajam prve nagrade na internacionalnim arhitektonskim konkursima. Vrhunac naše saradnje je projekat šangajske biblioteke (Shanghai East Library), čija izgradnja je kompletirana 2022. godine. Tokom poslednje dve godine boravka u Kini, radio sam kao vodeći projektant za višestruko nagrađivani MQ Studio, jedan od najuspešnijih projektnih biroa u oblasti hotelijerstva i rezidencijalne arhitekture u Aziji. Ono što je obeležilo ovaj period u profesionalnom smislu, bio je prelazak sa makro razmere grandioznih objekata kulture i masterplanova, na mikro razmeru sofisticiranih enterijera hotela i restorana. Proces koji mi je omogućio svestranost u samom poimanju prostora, razumevanje prostornih funkcija kao i materijalizaciju prefinjenih detalja.
Na kojim projektima trenutno radite, a koji su u najavi?
Trenutno radimo na rezidencijalnim i ugostiteljskim projektima. Život ili povremeni boravak u zdravijem i prirodnijem okruženju postaje savremeni trend i potreba sve većeg broja ljudi. Shodno tome, naša preokupacija u narednom periodu biće projekti koji idu u smeru prirodnog, ruralnog okruženja. Želimo da aktiviramo neke neistražene prirodne lokalitete i omogućimo ljudima da ih dožive kroz arhitekturu. U pitanju su porodične kuće, vikendice, turističko-ugostiteljski objekti, resorti, co-working i co-living objekti. Razvijamo i modularne montažne bungalove za život u prirodi. Trenutno smo u fazi izrade prototipa, a planiramo uskoro i početak serijske proizvodnje. Sama tipologija bungalova je savremena interpretacija tradicionalne planinske kuće ovog podneblja. Njegova fleksibilna funkcionalna organizacija ga čini pogodnim za različite ciljne grupe: pojedince, parove ili porodice, a multiplikacija jednog tipskog modula omogućava formiranje celog naselja ili resorta.
Koji su stilovi trenutno aktuelni kada govorimo o enterijeru i eksterijeru?
Alvaro Siza je govorio kako ne pripada nijednom stilu, već gradi svoj stil i prepoznatljiv identitet. Mis van de Roe je izjavio da dobar arhitekta mora da ima viziju o tome kako će neko mesto funkcionisati najmanje deset godina unapred. Sve više razumem da je mnogo bitnije od određenog stila imati savremeni i autentični odgovor na kontekst i temu projekta. Dakle, tematski dizajn će sve više uzimati primat u svetu arhitekture. U Kini sam naučio da korisnici prostora vole da slušaju priče tj narativ o ideji samog prostora, koje nisu tehničke već vanvremenske prirode. Autentična priča, a samim tim i uspomena kroz lično iskustvo određenog prostora, je upravo ono što ljudi ponesu sa sobom i što ih inspiriše da se lepo osećaju u tom prostoru te da ga sa zadovoljstvom koriste.
Šta vam je najvažnije u vašem poslu?
Arhitektura je struka koja zahteva umrežavanje stručnih i kreativnih ljudi različitih profila. Shodno tome, iskrena komunikacija i poverenje su jedan od ključnih faktora za saradnju. Smatram da je to preduslov za uspeh svakog projekta, postizanje najviših ciljeva i rezultata, kao i zadovoljstvo svih strana uključenih u projekat.
Imate i svoj biro. Recite nam više.
Po povratku u Beograd 2021. godine, osnovao sam projektni biro Ritam Arhitektura, sa vizijom da stečeno znanje i iskustvo primenim kroz arhitektonsku praksu u domenu lokalnog kulturnog konteksta i društvene stvarnosti. Ideja je da kreiramo arhitekturu savremenog izraza koja korisnicima donosi dragocena prostorna iskustva i vrednosti. Naš akcenat je na tome da osmislimo trajno udoban i funkcionalan prostor za lični razvoj i evoluciju korisnika, ali i buduće generacije. Pažljivu analizu suštinskih potreba klijenta, konteksta i teme projekta, materijalizujemo kroz prostorne priče i narative, što rezultira elegantnim arhitektonskim rešenjima čiji karakter pruža autentično korisničko iskustvo. Vođeni idejom da je prostor živ i da je završetak radova tek početak novog životnog ciklusa prostora, prisutni smo tokom celog procesa izrade projekta, od idejnog rešenja do izgradnje objekta i opremanja enterijera.
Koji su najčešći izazovi/problemi s kojima se susrećete u poslu?
Vremenom sam naučio da svaki problem ili izazov, možemo vešto pretvoriti u mogućnost. Svako ograničenje nam, paradoksalno, daje određenu dozu kreativne slobode, te se upravo iz tih situacija dobijaju najbolja projektantska rešenja. Ovakav rezultat zahteva nekonvencionalan pristup i razmišljanje.
Postoji li nešto što nismo rekli, a bitno je.
Najvažniji deo našeg procesa su ručni crteži i skice koji su kao seme iz kojeg izraste biljka. Kao najslobodniji vid izražavanja jednog arhitekte, skica otvara prostor za neograničene mogućnosti. Bez obzira da li se radi o konceptualnim postavkama na početku projekta ili rešavanju detalja za izvođenje, ideja je da se kroz crtež aktivira energija mašte i podstakne kreativno razmišljanje, a kao rezultat dobije nešto novo, neočekivano i nekonvencionalno.
Za kraj imate li poruku za naše čitatelje.
Uživajte u procesu, u svim usponima i padovima koje on donosi jer su podjednako važni i poučni. Uvek težite evoluciji i usavršavanju svojih veština, kako na profesionalnom, tako i na privatnom planu. Ovakav pristup će vas dovesti do neslućenih visina i ostvarenja na bilo kom polju.