spot_img

Projekat ERASMUS + TACEESM: Zajednički rad na razvoju obrazovnih programa arhitekture i građevine

Od prvog koordinacionog sastanka projektnog tima prošlo je nešto više od godinu dana, pa je ovo prava prilika da sa profesoricama dr. Eminom Zejnilović Zebić, dipl.ing.arh. i dr. Ernom Husukić, dipl.ing.arh. sa Odsjeka za arhitekturu, Internacionalnog BURCH univerziteta, razgovaramo o postavljenim ciljevima, ostvarenim rezultatima, budućim koracima i značaju ERASMUS + TACEESM projekta.

Intervju pripremio i vodio: dr.sci. Boris Trapara, dipl.ing.arh.

Obrazovanje inženjera arhitekture i građevine je slojevit i kontinuiran proces koji se u posljednjih nekoliko godina suočava sa brzom ekspanzijom građevinske industrije i različitim zahtjevima tržišta u pogledu razvoja znanja i vještina. Uzimajući u obzir da arhitektura i građevina predstavljaju široka polja djelovanja čiji zakoni su u većoj mjeri slični na Evropskom kontinentu, te omogućavaju obrazovanje studenta u jednoj zemlji, a njegov profesionalni angažman u drugoj, značaj poboljšanja i usaglašavanja različitih programa obrazovanja postaje sve veći.

ERASMUS + TACEESM je projekat u oblasti obrazovanja koji ima za cilj da prepozna i objedini dobre prakse i različite alate i tehnike obrazovanja inženjera iz različitih evropskih zemalja.

Osim mogućnosti za saradnju kolega – profesora i studenata, projekat će ponuditi i online platformu za učenje, kao i brojne druge benefite za njegove učesnike, a u cilju poboljšanja obrazovnih programa.

Od prvog koordinacionog sastanka projektnog tima prošlo je nešto više od godinu dana, pa je ovo prava prilika da sa profesoricama dr. Eminom Zejnilović Zebić, dipl.ing.arh. i dr. Ernom Husukić, dipl.ing.arh. sa Odsjeka za arhitekturu, Internacionalnog BURCH univerziteta, razgovaramo o postavljenim ciljevima, ostvarenim rezultatima, budućim koracima i značaju ERASMUS + TACEESM projekta.

B: U kontekstu regiona, a posebno Bosne i Hercegovine, koliko su obrazovni programi arhitekture i građevine usklađeni sa potrebama tržišta? Da li postojeći obrazovni programi prate zahtjeve tržišta i koliko su oni drugačiji u odnosu na vrijeme kada ste vi bile studentice i u odnosu na danas, kada ste profesorice?

E&E: Prvi utisak je da je sa ove strane obrazovnog procesa, danas, sve drugačije. Realnost je da su programi i dalje tradicionalni u aspektu podučavanja suštinskim vještinama koje studenti arhitekture moraju da steknu tokom obrazovanja, a razlika je što se put sticanja tih vještina jako promijenio u odnosu na vrijeme kada smo mi bili u klupama. Generacije mladih ljudi koji su danas studenti, su od onih koji su naučili da brzo dobivaju informacije, odgovore i rješenja, što jako otežava naš posao obzirom da je arhitektonsko projektovanje proces koji nije jednosmjeran. Sa druge strane ta činjenica nam je veoma značajna smjernica, pogotovo u radu na TACEESM projektu, gdje se između ostalog, u saradnji sa fakultetima arhitekture iz evropskih zemalja koji su u našem konzorciju, radi i na modernizaciji metodologija arhitektonske naobrazbe.

Iz analize tržišta smo shvatili da se sa sličnim izazovima suočavaju i kolege iz prakse. Naime, veoma važnu kariku u TACEESM projektu su predstavnici tržišta, u našem timu imamo ukupno 5 kompanija, instituta i asocijacija iz BiH, Bjelorusije i Armenije. Većina članova tima iz evropskih zemalja su profesori koji vode vlastite projektne biroe, što jako puno utiče na sam tok projekta. Zato je jedna od inicijalni planiranih faza projekta i bila analiza tržišta, a na kojem je učestovalo na desetine firmi iz BiH. Kolege arhitekti i građevinski inženjeri su manje-više zadovoljni načinom na koji obrazovni procesi prate potrebe i inovacije na tržištu. Najviše „zamjerki“ je bilo usmjereno ka nedostatku poslovnih i komunikacijskih vještina (soft skills) i nepoznavanju administrativnih procesa projektovanja i izgradnje. Identificirali smo ozbiljnu potrebu za arhitektima koji su kvalificirani u oblasti samoodržive arhitekture i izgradnje, i ka usavršavanju tehničkih i vještina savremene tehnologije (korištenje BIM softvera), a upravo u tom pravcu se kreću i izmjene nastavnog plana i programa na našem Odsjeku.

B: Šta predstavlja projekat ERASMUS + TACEESM? Ko je inicirao ovaj projekat, ko su učesnici, šta ciljevi projekta i u kojoj fazi se projekat trenutno nalazi? Koja je uloga Internacionalnog BURCH univerziteta i koje su vaše uloge u projektnom timu i realizaciji projekta?

E&E: Erasmus + TACEESM projekat (engl. Transforming Architectural and Civil Engineering Education towards a Sustainable Model) koji Odsjek za arhitekturu na Internacionalnom Burch univerzitetu implementira u proteklih godinu dana je međunarodni projekat koji ima za cilj unaprijediti obrazovne programe arhitekture i građevine kroz jačanje saradnje između lokalnih i europskih univerziteta, kao i kroz razmjenu praktičnih znanja između industrije i obrazovnih institucija.

Projekat smo inicirale nas dvije ispred Internacionlanog Burch univerziteta kao dio strategije koju smo osmislili još 2015. godine unutar Odsjeka za arhitekturu. Naš cilj je bio uspostavljanje obrazovnog sistema kojim se kreira kvalifikacijski profil u potpunosti osposobljen za zahtjeve savremenog globalnog tržišta.

Konzorcij TACEESM projekta čini 16 partnerskih univerziteta, instituta i kompanija a Internacionalni Burch univerzitet je u funkciji zamjenika glavnog koordinatora projekta Univerziteta G. d’Annunzio-Chieti, Pescara iz Italije. Pored menadžerske funkcije projekta mi smo u ulozi koordinatora svih projektnih aktivnosti na Internacionalnom Burch univerzitetu. Osim univerziteta iz Italije, europski partneri su Univerzitet u Mariboru iz Slovenije, Univerzitet Malaga iz Španije, HTWK Leipzig iz Njemačke, kao i Univerziteti iz Armenije i Bjelorusije. Pored Internacionalnog Burch univerziteta, iz BiH uključeni su i Univerzitet u Bihaću kao i Univerzitet Džemal Bijedić iz Mostara.

Projekat se trenutno nalazi u fazi pripremnih aktivnosti za početak implementacije modernizovanog nastavnog plana i programa koji ćemo pokrenuti u oktobru 2022. godine uz podršku Europskih Univerziteta.

B: Kakav je značaj ovog projekta za region i za Bosnu i Hercegovinu u kontekstu razvoja obrazovanja inženjera arhitekture i inženjera građevine? Na koji način različita iskustva fakulteta arhitekture i fakulteta građevine iz drugih evropskih zemalja mogu da doprinesu poboljšanju obrazovnog sistema kod nas i koliko su ta iskustva primjenjiva na Bosnu i Hercegovinu?

E&E: Nažalost, obrazovanje u regiji danas se u većini slučajeva svodi na ono što se u teoriji naziva „folk pedagogija“, vođena implicitnim pretpostavkama ali ne nužno povezana sa relevantnim obrazovnim teorijama ili dokazima izvan vlastitih iskustava.

Izazovi u obrazovanju koje nameću procesi globalizacija, privredni, društveni i ekološki zahtjevi, doveli su u prvi plan burne rasprave o budućnosti obrazovanja, kroz preispitivanje novih vrijednosti i prioriteta, alternativnu pedagogiju, ulogu tehnologije i mnoge druge. Upravo iz tog razloga ponovo promišljanje arhitektonskog i građevinskog obrazovanja kroz prizmu savremenih potreba društva i tržišta je tema koja je aktuelna ne samo u regiji, nego i na globalnom nivou.

Postojeće reforme u visokoškolskim ustanovama u Bosna i Hercegovina karakterizira sporost zbog složenosti nacionalne politike visokog obrazovanja, ustavnog uređenja, fragmentacije i raspodjele odgovornosti. Zapravo, činjenica je da je nedostatak sistematskog planiranja rezultirao djelomičnim i neučinkovitim odgovorom institucija na sve ono što predstavlja Bolonjski proces i Lisabonska agenda. Upravo iz gore navedenih razloga smatramo da je jedna pozitivna priča dobiti Europsku podršku u realizaciji projekta koji se bavi reformom nastavnih planova i programa.

Usmjereni napori ponovnog promišljanja obrazovnog modela kako bi izašli iz „slijepe ulice“ koju smo djelomično i sami izgradili, neravnomjerno se manifestuju unutar Europe, ali i šire. Postoji značajan disbalans u naučnom i tehnološkom napretku, a time i različita tumačenja održivog modela obrazovanja budući da zemlje imaju različite uslove u kojima djeluju (ovisno o njihovoj socioekonomskoj i političkoj situaciji). S tim u vezi, modeli obrazovanja i dobre prakse univerziteta iz Europskih zemalja koji su dijelom konzorcija mogu biti samo djelomično aplikabilni.

Od samog početka implementacije projekata vodimo žustre rasprave o stvarnom značenju održivog modela obrazovanja unutar konteksta zemlja iz kojih institucije dolaze. Sa velikom pažnjom pristupamo analizi glavnih pokretača transformacije nastavnog plana i programa. Ono što je misao vodilja reforme jeste da je svaka promjena i inovacija održiva samo ukoliko je rezultat stvarnog stanja i potreba, te je kao takva otvorena za buduće promjene.

B: U protekle dvije godine, uslijed pandemije virusa COVID-19, vidjeli smo koliko je važna sposobnost prilagođavanja u obrazovnom procesu kada su se univerziteti susreli sa drugačijim oblikom rada sa studentima koji se u najvećoj mjeri odvijao u online formatu. Na koji način nove uslove tretira projekat ERASMUS + TACEESM i kako su se ti novi uslovi odrazili na sam projekat?

E&E: Pandemija je potpuno izmijenila tok projekta i plan modernizacije našeg obrazovnog programa. Mi smo na pripremi TACEESM-a radili 4 godine, i tada smo imali sasvim drugačiju viziju toga šta treba raditi. Veoma često kažemo da je projekat odobren u pravom momentu, a to je na samom početku pandemije, jer su nas te nesvakidašnje okolnosti natjerala da napravimo jedan ozbiljan iskorak u modernizaciji naobrazbe i da ne smijemo dozvoliti da se vratimo na „staro.“

Kroz TACEESM nas Odsjek je nabavio opremu u vrijednosti od 60 000 KM, uskoro ćemo imati vjerovatno najbolje opremljene prostorije za arhitektonsku naobrazbu u BiH, a koja će nam omogućiti digitalizaciju predavanja i vježbi. Individualni pristup koji rad na projektima zahtjeva, istovremeno podrazumijeva „isključivanje“ drugih kolega, međutim ova oprema će promijeniti dinamiku rada na svim predmetima, posebno projektantskim, sa potpunim angažmanom svih studenata, sa bržim i lakšim pristupom projektima, poboljšati će efikasnost rada, otvoriti će nam nove mogućnosti rada sa drugim univerzitetima u online formatu kroz saradnju na istim projektnim zadacima, kroz radionice i slično.

Naša biblioteka će biti bogatija za 60-ak novih naslova, najnovijih svjetskih izdanja iz oblasti arhitekture, urbanizma, profesionalne prakse i graditeljstva. Očekujemo da će ovo donijeti dodatni kvalitet nastavi, ponuditi nova iskustva i prilike našim studentima, i u konačnici doprinijeti kreiranju boljeg profila inženjera arhitekture, koji su osposobljeni ne samo za lokalno već i za globalno tržište.

B: Jedan od osnovnih ciljeva ovog projekta jeste da se razvije i online platformu za učenje. Na koji način će ova platforma povezati kolege – studente i profesore sa različitih univerziteta, odnosno učesnike u projektu, i da li se već može govoriti o njenim prednostima i mogućnostima koje nudi?

E&E: Ovo je jedan od možda najznačajnijih segmenata projekta, posebno iz aspekta samoodrživosti, trajanja, i daljem razvoju projekta i saradnje univerziteta i nakon završetka njegove implementacije. Online platformu će u tehničkom smislu raditi kolege sa Nacionalnog politehničkog univerziteta Armenije iz Jerevana, uz podršku Odsjeka za arhitekturu, Fakulteta za građevinska, saobraćajni inženjering i arhitekturu iz Maribora, i Odsjeka za arhitekturu Internacionalnog Burč univerziteta.

Iako smo imali već nekoliko sastanaka, sa konkretnim radom na platformi počinjemo u januaru 2022-u serijom radionica i radnih sastanaka u Jerevanu, na kome će biti prisutni predstavnici svih učesnika projekta. Platforma je zamišljena kao zajednički edukativni prostor u web formatu, za studente i profesore sa univerziteta partnera projekta.

Osim što će platforma omogućiti svim studentima da na brz i jednostavam način pristupe predavanjima, resursima, informacijama, istraživanjima sa svih univerziteta, stvoriti će sredinu u kojoj studenti mogu lako da uspostave kontakte sa drugim kolegama u regionu i Evropi, ali i sa kompanijama i tržištem generalno. Jedan od veoma važnih segmenata platforme će biti usmjeren ka kreiranju poslovnih prilika za studente,  kroz jedan sistem koji će sa jedne strane imati katalog firmi, a sa druge strane katalog studentskih CV-eva. Na ovaj način ciljamo da olakšamo firmama da nađu zaposlenike odgovarajućeg profila, a i da studentima kreiramo dodatne mogućnosti, i prilike za prakse i zaposlenje, kako u zemlji tako i u inostranstvu.

B: Prema vašem viđenju, kako će u budućnosti izgledati obrazovanje inženjera arhitekture i inženjera građevine u kontekstu trenutnih prilika u svijetu, odnosno sve češćeg organizovanja nastave u online formatu? U kojoj mjeri se projekat ERASMUS + TACEESM referiše na ove uslove i na koji način odgovara na nove zahtjeve tržišta? Zašto je ovakav oblik saradnje značajan u razvoju obrazovnog sistema i koje zaključke nam donosi?

Više puta smo istakle da je upravo sada pravo vrijeme da se pozabavimo težinom izazova sa kojima se suočavamo u obrazovnom procesu i potencijalnim mogućnostima koje nudi savremena tehnologija. Okolnosti u kojima smo se našli u toku pandemije su nas ubrzano podučile korištenju digitalnog prostora za prijenos znanja. Upotreba tehnologije u arhitektonskom i građevinskom obrazovanju, ali i praksi, postala je neminovna.

Iako svjesni mnogobrojnih benefita kroz korištenje tehnologije potrebno je sa velikom pažnjom i oprezom pristupiti digitalizaciji nastavnih procesa vodeći računa o specifičnosti profesije. Upravo iz tih razloga isključivo oslanjanje na softvere u ranoj fazi arhitektonskog obrazovanja kritikovano je na različite načine, od narušavanja kreativnog procesa preko pozitivističke i redukcionističke logike do čvrstog uvjerenja da će upotreba tehnologije revolucionirati način arhitektonske prakse i razmišljanja o projektovanju.

Dva su značajna momenta unutar projekta koji se trenutno implementira. Prvi je mogućnost digitalizacije nastavnog plana i programa koristeći savremene tehnologije po uzoru na dobre prakse svjetskih škola arhitekture tj. uvođenje inovacija u sam nastavni proces. Drugi značajan doprinos transformaciji nastavnog plana i procesa jeste uvođenje grupacije predmeta o održivosti. Znajući da arhitekti igraju ključnu ulogu u konceptualizaciji izgrađenog okruženja, studenti će steći znanja i vještine da identifikuju odgovarajuće metode i alate za rješavanje i suočavanje sa izazovima današnjice.

Mi smo svjesni činjenice da kroz projekt ERASMUS + TACEESM imamo jedinstvenu priliku pri kreiranju sadržaja nastavnog plana programa kroz njegovanje zdravog kritičkog razmišljanja o korištenju tehnologije. Arhitektonsko obrazovanje treba da kreira jake pedagoške temelje iz kojih će proizaći budući digitalni napredak.

B: Zahvaljujem vam se na razgovoru i želim vam puno uspjeha u radu sa studentima i razvoju obrazovanja u inženjerskim poljima arhitekture građevine!

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE