Projektovanje sigurnih ulica za djecu

Foto: Filip Dujardin

Nedavno je Global Designing Cities Initiative (GDCI) objavio „Projektovanje ulica za djecu“ kako bi postavio novu globalnu osnovu za projektovanje gradskih ulica. Projektovanje ulica za djecu temelji se na pristupu stavljanja ljudi na prvo mjesto, s naglaskom na specifične potrebe beba, djece i njihovih njegovatelja kao pješaka, biciklista i tranzitnih korisnika u gradskim ulicama širom svijeta.

Kao program Nacionalne asocijacije službenika gradskog prijevoza (NACTO), dodatak vodiču ulica NACTO-GDCI preispituje ulični dizajn. Većina ulica nije izgrađena s djecom na umu, a trenutačni ulični uslovi u mnogim su gradovima nepovoljni i nesigurni za djecu. Saobraćajne nesreće ubiju 1,35 milijuna ljudi svake godine i oni su vodeći uzrok smrti mladih u dobi od 5 do 29 godina. Zagušenja prometa i dizajniranja vozila također mogu opasno pridonijeti visokom nivou zagađenja zraka, koja je odgovorna za smrt 127.000 djece mlađe od pet godina svake godine. Ove brojke se mogu drastično smanjiti projektovanjem ulica koje će biti prilagođene djeci.

U nastavku slijedi nekoliko akcija koje se mogu poduzeti kako bi se suočili sa izazovima s kojima se susreću djeca i njegovatelji – sada i tokom cijelog procesa poboljšanja ili preuređenja urbanih ulica.

Razmišljajte sa visine od 95 cm

Kako trogodišnjak vidi svijet? Koje su specifične potrebe dojenčadi, trudnica i njegovatelja dok se kreću od mjesta do mjesta ulicama, trotoarima i javnim prijevozima? Dizajniranje ulica za djecu mora voditi računa o djeci i svima koji imaju dijete, brinu se o njemu, ili su u interakciji s njim. Dječije potrebe ovise o njihovoj dobi i lokalnom kontekstu, ali također su i univerzalne: kao i svima, djeca trebaju hranu, sklonište, igru, veselje i zdrave odnose s drugima. Ulice mogu ponuditi mogućnosti za rješavanje ovih potreba, a ono što je dobro za jednu skupinu ljudi također može imati koristi i mnogim drugima. Razmatranja kao što su poboljšane mogućnosti sjedenja za trudnice ili trotoare i visine trotoara koji bolje smještaju kolica također će poboljšati sigurnost i mobilnost ostalih korisnika ulice. Ulice koje su dobre za djecu dobre su za sve.

Ograničiti pristup vozilima

Prostor je naš najdragocjeniji resurs u gradovima jer je tako ograničen. Način na koji se raspoređuje ulični prostor određuje učinkovitost mobilnosti i način na koji ljudi zapravo koriste ulice za svoje svakodnevne aktivnosti. Jedan od načina za preraspodjelu prostora za održivu mobilnost je zamjena mješovitih prometnih traka tranzitnim trakama, zaštićenim biciklističkim objektima ili trotoarima za kretanje više ljudi koji koriste manje prostora. Također, možemo ponovo uspostaviti cijele ulice tako što ćemo ih potpuno zatvoriti na vozila ili stvoriti zajedničke ulice uklanjajući razlike između pješaka, biciklista i automobila i dizajnirati određena područja za vožnju pri malim brzinama.

Povećati pouzdanost tranzita

Da biste poboljšali postojeće ulice i mobilnost, planirajte pristupačne, pouzdane, prikladne i udobne usluge prijevoza i za ulice koje imaju izravne, kontinuirane i dostupne pješačke mreže, zaštićene objekte za bicikliste i namjenske tranzitne trake. Idealno je da se oni lako kombiniraju kako bi podržali mnoštvo različitih svakodnevnih putovanja. Analizirajte lokacije tranzitnih stanica, prilagodite i prepravite zaustavna mjesta ili dodajte nova kako biste ih povezali sa ključnim odredištima za djecu i njegovatelje.

Izgradite široke i pristupačne trotoare

Trotoari su temelj prometne mreže za djecu i njegovatelje. Njihov dizajn trebao bi odražavati njihovu upotrebu i kao pravo kretanja i kao javni prostor u kojem djeca provode velik dio svojih dana. Dobro dizajnirani trotoari imaju jasnu stazu koja udovoljava potrebama pristupačnosti i volumena pješaka. Kvalitetni trotoar treba da ima dovoljno prostora za nekoliko ljudi da mogu hodati jedan pored drugog ili u malim skupinama, a trebao bi pružiti dovoljno prostora za razgovore i igru. Sigurni i udobni pločnici noću su dobro osvijetljeni i imaju zaklonjena mjesta za odmor i šetnju, te područja za igru ​​i druženje.

Dodavanje prostora za igru ​​i učenje

Igra je jedan od glavnih načina na koji djeca uče i razvijaju se u svojim ranim životnim fazama. Igra i učenje trebaju se uključiti na ulice gdje god je to moguće, poboljšavajući na taj način svakodnevna putovanja. Prilike za igru ​​i učenje mogu se uključiti u novom dizajnu ulica, u velikim uličnim transformacijama, ili kao dio projekcija nadogradnje manjih razmjera. Treba istražiti prostore, površine, ulični namještaj ili druge elemente na raznim visinama kao mogućnost da se to uključi. Razmotrite teksture, materijale, popločavanje, boju, osvjetljenje, put i interaktivne elemente, imajući u vidu dugotrajno održavanje.

Osiguranje bezbjednih biciklističkih sadržaja

Potpuno zaštićene biciklističke staze odlični su za djecu i njegovatelje na glavnim gradskim ulicama. Dok djeca mogu voziti nesmetano sa motornim vozilima u tihim ulicama s malim brzinama, namjenske i zaštićene biciklističke staze potrebne su za kretanje većim ulicama i raskrsnicama. Biciklistički koridori velike zapremine i oni gdje se očekuje paralelna vožnja trebali bi osigurati šire prostore za bicikliste.

Poboljšanje pješačkih prijelaza

Pješački prijelazi temeljna su komponenta sigurne, kontinuirane pješačke mreže. Da bi se osigurala sigurnost i udobnost za sve korisnike, prijelazi bi trebali biti razmaknuti, jasno označeni i što kraći. Prilikom dizajniranja pješačkih prijelaza treba posebno obratiti pažnju na djecu i osobe s ograničenom pokretljivošću. Mala djeca mogu se kretati sporije i teže ih je vidjeti, pa mogu biti ranjiviji na raskrsnicama koja su žarišta saobraćajnih nesreća.

Ograničavanje brzine vozila

Nesreće se mogu spriječiti tako što će se za određene prostore ograničiti brzine kretanja. Ulični dizajn snažno utječe na zadanu radnu brzinu vozača. Smanjenje brzine prometa minimiziranjem broja traka općenitog prometa i dodavanjem elemenata vodoravne i okomite signalizacije za ograničenje brzine, ukoliko je potrebno.

Dodavanje drveća i pejzaža

Zelena infrastruktura osigurava zaštitu od onečišćujućih tvari u zraku i smanjuje učinak toplinskog otoka. Također daje prednosti djeci i njegovateljima u urbanim područjima, a brojna istraživanja pokazuju da djeca u četvrtima sa više stabala i zelenila imaju bolji razvoj mozga i poboljšane kognitivne funkcije, sposobnost usredotočenosti i motoričke sposobnosti. Drveće također osigurava hladovinu trotoara, biciklističkih staza i plaža, što je posebno važno u toplijim područjima.

 

Iako odrasli moraju u konačnici biti odgovorni za stvaranje sigurnih urbanih sredina, važno je djecu na značajan način uključiti u oblikovanje ulica za njih. Razmislite o tome kako djeca mogu ponuditi doprinos lokalnim izazovima, pojasniti prioritete i pridonijeti dizajnerskim rješenjima. Prilagodite metode angažmana u skladu s različitim dobnim skupinama i situacijama.

print