Prvi na svijetu kružni tok ispod mora izgrađen je uz učešće kompanije na čijem vrhu je Bosanac Senad Biščević

Piše:

Senad Bišćević, suvlasnik kompanije Roxel Infra AS

Eysturoyartunnilin je veliki podmorski cestovni tunel ispod oceana na Farskim otocima, koji povezuje otok Streymoy s otokom Eysturoy. Također prelazni južni dio Skálafjørðura povezuje gradove Runavík na istočnoj strani i Strendur na zapadnoj strani fjorda, a uključuje i prvi podvodni kružni tok na svijetu usred mreže. To je najveći ikad infrastrukturni projekat na Farskim otocima.

Ukupno, podmorski tunel s tri kraka mjeri 11,24 kilometara, uključujući kružni tok. Kružni tok sadrži umjetnička djela, uključujući velike skulpture i svjetlosne efekte, i prvi je kružni tok ispod mora na svijetu. Tunel je otvoren za saobraćaj 19. decembra 2020. Za časopis M kvadrat smo kontaktirali Senada, koji nam je pisao o svom poslovnom putu ka uspjehu, ali se dotakao i BiH. Čitajte u narednim redovima.

Što se tiče građevinske struke ne mogu ništa govoriti, nego jednostavno kao i svi ostali biti impresioniran stručnošću projektanata, izvođača i radnika na raznim mašinama. Posao elektro firme počinje u ranoj fazi, jer gradilište treba i osvjetljenje, struju za kancelarije, internet i slično. Zato, sigurnost svih na gradilištu mora biti u prvom planu. Niko ne može ući na gradilište bez zaštitne odjeće, obuće i kacige. Svi radnici koju ulaze na gradilište opremljeni su jednim malim RF uređajem veličine šibice. U slučaju nesreće, radnici će biti pronađeni veoma brzo, jer taj RF uređaj stalno odašilje signal.

Veoma često firme koje su podizvođači dokazuju da im je broj povreda na radu sveden na minimum. Taj segment HMS (helse miljø  sikkerhet- zdravlje, zaštita okoline i sigurnost) je jedan od najvažnijih segmenata. Firma koja nema ISO 14001 (zaštita okoline) ne može ni da zamisliti da radi na ovakvim projektima.

Roxel Infra AS – kompanija koja izvodi elektro radove

Naša kompanija Roxel Infra AS je kompanija koja izvodi kompletne elektro radove na ovakvim projektima. Mi ugovaramo kompletan posao sa glavnim izvođačem radova koji je pobijedio na tenderu za taj posao. U nekim slučajevima glavni izvođač odmah u startu sklopi ugovor sa elektro firmom i ako pobijede idu skupa, no nekad se desi da glavni izvođač kontaktira nekoliko elektro firmi, te ako pobijedi ide na ponovne pregovore. Nekad se desi da elektro radove raspisuje Državna uprava za ceste, a to je poseban tender za elektro firme. Imate slučajeve gdje je elektro firma glavni izvođač radova, a građevinska firma podizvođač. To su slučajevi na rekonstrukciji elektro uređaja, osvjetljenja i sigurnosne opreme. To je obično na tunelima dužine preko 500 metara ili ne dužim od 800 metara.

Tender za Ryfast, trenutno još uvijek najduži podmorski tunel na svijetu

Roxel Infra AS je firma koja je bila dio grupacije Roxel koja je u krizi naftne industrije osnovala dio za elektro radove na infrastrukturi. Desilo se to baš u vrijeme kada je objavljen tender za Ryfast, trenutno još uvijek najduži podmorski tunel na svijetu. Tada se desilo čudo, jer je novoosnovana firma sa samo dva uposlena pobijedila na tenderu.

Potraga za stručnim kadrom

Počela je potraga za stručnim kadrom, no na našu sreću bilo je puno nezaposlenih inženjera koji su radili u naftnoj industriji. I tako je sve krenulo. U vrijeme kada je tunel završavan i predavan Državnoj upravi za ceste događaju se određene stvari koje su vezane za našu firmu. Naime, u to doba radio sam i u drugoj firmi gdje sam također bio suvlasnik sa jednim norvežaninom, a radili smo 4G mrežu sa Telenor i Telia. Radnici su nam bili iz Srbije i Hrvatske. Iz BiH niste mogli dovesti nikoga, jer nije bilo dovoljno tih stručnjaka. Oni koji su dobro zarađivali i u BiH, naravno nisu htjeli ostaviti poslove i doći.

Početak rada za kompaniju Roxel Infra AS

Naša firma ¤GNS Telecom je tada radila u tom tunelu poslove na hitnoj mreži koju koristi policija i hitna pomoć, te na montaži specijalne rasvjete na izlazima za nuždu između dvije cijevi tunela i na montaži osvjetljenja na tim prolazima. Tako sam došao u kontakt sa rukovodstvom kompanije Roxel Infra AS. U toj priči sam rekao da ja upravo gasim staru firmu  (razlog završetak radova na 4G mreži)i da tražim nešto drugo što ću raditi. Pitali su me da li bih htio da radim kod njih u nabavi, jer su oni ugradili sve prometne znakove, znajući da se proizvode u Sloveniji, a čuli su i postoje tvornice kablova u BiH.  To je doba kada su oni već imali ugovor za ovaj tunel na Farskim otocima. Tako ja počinjem da radim u kompaniji Roxel Infra AS na poslovima nabave, ali mi jedan od direktora daje zadatak da vodim evidenciju o novim tenderima, pripremam dokumente i učim da dajem ponude.

Prvi samostalni tender – novi model izračunavanja cijene

Tu dolazi i do mog putovanja do BiH, Hrvatske i Slovenije. Rezultat je poznat. Nije došlo do saradnje osim da slovenska firma isporučuje proizvode svo vrijeme, pa čak i na ostalim projektima u Norveškoj. Čak će isporučiti proizvode i za jedan tunel koji je naša kompanija osvojila na krajnjem sjeveru Norveške. Bio je to moj prvi samostalni tender za koji sam izradio novi model izračunavanja cijene.

Pandemija koronavirusa i utjecaj istog na kompaniju

Cijelo vrijeme se nešto dešava i na početku godine počinje pandemija Covid 19, mnogi nisu sigurni kako dalje, dolazi do ogromnih promjena kod pojedinih firmi, pa tako i do grupacije Roxel. Grupacija i pored svih pokušaja završava stečajem. Iako ne možemo ništa uraditi da firma opstane, ipak činimo nadljudske napore da projekat na Farskim otocima ne stane. Srećom, napravili smo fantastičan potez, a to je da je sva oprema naručena na vrijeme i isporučena.

Stečaj kompanije

Stečaj je neminovan i grupa Roxel je na prodaju. Sve se dešava veoma brzo, ali ipak vrijednost je u ljudima, stručnjacima, inženjerima. Druge kompanije su to osjetile i veoma jeftino kupile ljude, znanje i već ugovorene poslove.

Jedan od suvlasnika kompanije

Roxel Infra AS biva kupljena od jedne investitorske kuće iza koje stoje dva investitora, ali su prilikom kupovine tražili ko će od nas uposlenih da kupi akcije. Nas trojica to i uradimo i sada firma ima pet vlasnika. Znam vrijednost firme i znam koje poslove imamo dogovorene, a najviše poznajem stručnost naših ljudi. Trenutno nema elektro firme na svijetu koja se može pohvaliti da je uradila elektro radove na najdužem podmorskom tunelu. Javljaju nam se vodeće kompanije iz Europe i već sada imamo određene konkretne ugovore sa dvije velike građevinske kompanije.

Ogroman dio dokumentacije za tunel Ivan rađen u drugim državama

Prilikom čitanja dokumentacije za tunel Ivan u BiH primjetio sam jednu stvar, a to je da je ogroman dio dokumentacije rađen u Srbiji i Hrvatskoj, pa sam se pitao zašto je to tako. Odgovor nisam dobio.

Bez napornog rada nema uspjeha

Ono što bih poručio inženjerskoj zajednici u BiH je slijedeće: nema uspjeha bez napornog rada. Malo poznajem način školovanja i sve ono što slijedi nakon istog, pa ne mogu previše govoriti. Meni se pružila prilika da u svom radnom vijeku budem dio dva svjetska projekta i uskoro trećeg. Počinje treći projekat E39 Rogfast, ali kroz njega samo mogu da se provezem kao penzioner, jel elektro radovi će početi za 4 godine, a ja ću tada biti u penziji.

Uvoz nekvalitetne robe

BiH je mala zemlja sa uništenom industrijom, a i ono malo što ima se ne koristi, jer su standardi napravljeni tako da idu u prilog nekim drugim zemljama. Sramotno je koliko se uvozi nekvalitetne robe koja se ugrađuje svugdje u objekte po cijeloj BiH, ali to je sigurno dio kompletne situacije u državi. Jedan primjer svega toga su te dvije tvornice kablova, koje imaju proizvod bakarnog užeta za uzemljenja, a u standardima koji se primjenjuju se navodi skroz drugi proizvod iz inostranstva.

print