Rupe na cesti: kako inženjeri rješavaju problem pukotina
Rupe na cesti su trajni problem. Opasne su za korisnike cesta, a šteta koju uzrokuju na vozilima može biti vrlo skupa. Troškovi njihove popravke i sanacije su također ogromni. A one se i dalje pojavljuju, i pojavljuju se, na bezbroj mjesta. Zašto onda te neugodne pukotine predstavljaju tako težak izazov za inženjere? I postoji li svjetlost na kraju ovog tunela s pukotinama?
Rupe na cesti često počinju kao neprimjetne mikroskopske pukotine na površini ceste. Nepovoljno vrijeme, loša odvodnja i gusti prometi mogu uzrokovati da se površina izliže i istroši.
U ovom trenutku, gdje i kada će se pojaviti mikroskopske pukotine, teško je odrediti. Ali u budućnosti je vjerojatno da će visoke tehnike u smislu preciznih mjerenja moći predvidjeti vrijeme i mjesto gdje će se pukotine mikroskopskih veličina pojaviti. Za popravak ceste prije nego što se rupe povećaju, mašine će se ugraditi u samoupravljajuća vozila, koja će vršiti čišćenje oštećenih površina i njihovo ponovno punjenje.
Razvoj novih vrsta cestovnih materijala kao što je “samo-iscjeljujući” asfalt, moglo bi smanjiti potrebnu frekvenciju popravaka – i nadamo se da će rupe pretvoriti u daleku prošlost.
Asfaltne ceste sastoje se od mineralnih agregata koji daju konstrukcijsku stabilnost i bitumen, viskoznu tekućinu koja povezuje druge materijale zajedno. Kada se pojavljuju pukotine na cesti, bitumen se ispušta u pukotine i ispunjava ih. Problem je u tome što je bitumen vrlo viskozna tekućina na normalnim temperaturama, a iscjeljenje pukotina može potrajati sedmicama. Uz redovni promet, stopa rasta pukotina može se odvijati puno brže nego ispunjavanje – dopuštajući širenje rupe na cesti.
Kako bi se ubrzalo “iscjeljenje” ceste, istražuje se dodavanje sitnih kapsula koje sadrže asfaltne pomlađivače poput suncokretovog ulja i nusprodukata proizvodnje papira. (Inspiracija za kapsule inženjerima je potakla iz kuharske emisije MasterChef TV, u kojoj je jedan od takmičara upotrijebio tehniku za oblikovanje kuglica koje nalikuju kavijaru kada su uronjene u tekućinu.)
Ideja je sljedeća: kad ceste počnu pucati, kapsule se otvaraju i otpušta ulje iznutra, omekšavajući okolni asfalt. To pomaže da se asfalt spusti još brže, učinkovito popunjavajući pukotine i sprječavajući propadanje manjih grešaka. Ovom idejom očekujemo sanaciju prvih pukotina za najmanje pet godina, smanjujući potrebu za održavanjem i sve poteškoće koje proizlaze iz toga, kao što su spor promet i dugotrajna putovanja.
m-Kvadrat