spot_img

Tadao Ando – paviljon kao igra osnovne geometrije građene iz betona

Japanski arhitekt i dobitnik Pritzkerove nagrade za arhitekturu Tadao Ando projektirao je paviljon za australski grad Melbourne u sklopu desete inačice inicijative MPavilion. Objekt je oblikovan kao prazno platno na kojemu se reflektira živa priroda parka, a geometrija unosi red u slobodne forme prirodnog okruženja te postaje podloga za izmjene svjetla i sjene na ogoljenim betonskim zidovima.

Piše: Alen Pučar

Japanski arhitekt i dobitnik Pritzkerove nagrade za arhitekturu Tadao Ando projektirao je paviljon za australski grad Melbourne u sklopu desete inačice inicijative MPavilion. Objekt je oblikovan kao prazno platno na kojemu se reflektira živa priroda parka, a geometrija unosi red u slobodne forme prirodnog okruženja te postaje podloga za izmjene svjetla i sjene na ogoljenim betonskim zidovima.

MPavilion je vodeća australska arhitektonska inicijativa organizirana od strane Naomi Milgrom Fondacije koja od 2014. poziva arhitekte svjetskog ranga kako bi na godišnjoj bazi projektirali privremeni prostor za okupljanja i umjetnička događanja u parku Queen Victoria’s Gardens u središtu Melbournea. Za projekt jubilarnog desetog paviljona pozvan je utjecajni japanski arhitekt Tadao Ando, kojemu je to ujedno bila i prva realizacija izvedena u Australiji, ali i na južnoj hemisferi generalno. Paviljon je otvoren 16. novembra 2023. te će ga se moći posjetiti sve do marta 2025. godine, nakon čega će biti premješten na novu trajnu lokaciju.

Japanski arhitekt i dobitnik Pritzkerove nagrade za arhitekturu Tadao Ando projektirao je paviljon za australski grad Melbourne u sklopu desete inačice inicijative MPavilion. Objekt je oblikovan kao prazno platno na kojemu se reflektira živa priroda parka, a geometrija unosi red u slobodne forme prirodnog okruženja te postaje podloga za izmjene svjetla i sjene na ogoljenim betonskim zidovima.

Tadao Ando japanski je samouki arhitekt rođen 1941. godine u Osaki. Godine 1969. osniva ured Tadao Ando Architect & Associates, a 1995. godine dodijeljena mu je Pritzkerova nagrada za arhitekturu. U njegovu radu prepoznatljiv je minimalizam, dijalog geometrije s prirodnim kontekstom te majstorska upotreba betona kao oblikovnog i konstruktivnog materijala. Neka od najpoznatijih Andovih djela su Church of Light (1989. Osaka, Japan), Pulitzer Arts Foundation (St. Louis, SAD), Chichu Art Museum (2004. Naoshima, Japan) i Bourse de Commerce – Pinault Collection (2020. Pariz, Francuska).

Dijalog geometrijske strukture i prirodnog krajolika

Zamisao objekta utemeljena je na korištenju osnovnih geometrijskih likova kvadrata i kruga s ciljem stvaranja prostora koji je u harmoniji s krajolikom. Na središnji betonski stup paviljona postavljen je 14.4 metara širok aluminijski disk koji postaje njegova nadstrešnica. Obodni zidovi u tlocrtu tvore kvadrat razlomljen na dva dijela s izmacima koji imaju ulogu ulaza u natkrivenu zonu paviljona inspiriranu tradicionalnim japanskim vrtom. Ovi ogoljeni betonski zidovi zatvaraju prostor paviljona, ali istovremeno pružaju poglede na grad i park kroz dva 17 metara duga horizontalna otvora na sjevernom i južnom zidu. Natkriveni prostor podijeljen je na zonu vodenog zrcala te popločenu zonu za događanja i izložbe umjetničkih djela.

MPavilion je vodeća australska arhitektonska inicijativa organizirana od strane Naomi Milgrom Fondacije koja od 2014. poziva arhitekte svjetskog ranga kako bi na godišnjoj bazi projektirali privremeni prostor za okupljanja i umjetnička događanja u parku Queen Victoria’s Gardens u središtu Melbournea. Za projekt jubilarnog desetog paviljona pozvan je utjecajni japanski arhitekt Tadao Ando, kojemu je to ujedno bila i prva realizacija izvedena u Australiji, ali i na južnoj hemisferi generalno. Paviljon je otvoren 16. novembra 2023. te će ga se moći posjetiti sve do marta 2025. godine, nakon čega će biti premješten na novu trajnu lokaciju.

Ideja arhitekture praznine

U svom osvrtu na projekt paviljona, Ando objašnjava kako je ovom strukturom želio postići sliku vječnosti krajolika koja će nastaviti živjeti u ljudskom sjećanju – paviljon je oblikovan kao prazno platno na kojemu se reflektira živa priroda parka, a geometrija unosi red u slobodne forme prirodnog okruženja te postaje podloga za izmjene svjetla i sjene. Praznina omogućuje da svjetlost i vjetar udahnu život prostoru te otvara mogućnost susreta korisnicima, a time i njihovim beskonačnim razmjenama kreativnog razmišljanja. Tako je kreiran ambijent u kojem je fokus na kontemplaciji i uvažavanju pojedinca, umjetnosti ili prirode koja se zatekne unutar toga prostora.

Izvor: https://mpavilion.org/tadao-ando/

Izvori za slike:

  1. Shkuru Afshar, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
  2. Shkuru Afshar, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
  3. Shkuru Afshar, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
  4. Elekhh, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE