Boje i njihova percepcija odgovorne su za niz svjesnih i podsvjesnih podražaja u našem psiho-prostornom odnosu. Jeste li se ikad zapitali kakva je uloga boja u arhitekturi?
Osim konstruktivnih elemenata koji čine arhitektonski objekat, primjena boja na površinama također utječe na korisničko iskustvo prostora.
Boja može biti povezana s psihologijom, simbolikom, pa čak i misticizmom; boje imaju različito značenja prema umjetničkom, historijskom ili kulturnom razdoblju; boje se mijenjaju kada se okrene svjetlost. Prođimo kroz neka poznata imena iz historije arhitekture. Što se tiče rada Luis Barragána, boja pokazuje prostornu čistoću kao element koji izaziva emocije, a Siza Vieira pridržava aromatizaciju površina. U međuvremenu, Lina Bo Bardi koristi crvenu boju u nekim arhitektonskim elementima, a Legorreta donosi bujne boje, koje su inspirisane meksičkom kulturom.
Boja može prikazati određeni volumen ili konstruktivan detalj ili vizualno oponašati određene aspekte prostora. Također može pružiti niz vizualnih efekata. Ako primjenjujemo određene boje na različitim površinama, tada dobijamo različite vizualne efekte. Na primjer, ako primijenimo tamniju nijansu na stropu, stvara se osjećaj nižeg prostora; ako primijenimo boju na središnji zid u prostoriji, ideja određenog “prostornog skraćivanja” se vizualno stvara; a ako boju apliciramo na sve zidove, stvara se duža percepcija prostora.
Ako su obojene samo bočne stijenke prostora, postoji istaknuta percepcija sužavanja; a, kada slikate središnji zid i strop u istoj boji, čini se da se prostor širi. Ako želite smanjiti visinu prostora ili staviti fokus na visinu posmatračkog pogleda, potrebno je postavljanje tamnijih tonova na gornje površine da bi se postigao željeni efekat. Ali boje ne postoje bez prisutnosti svjetlosti. Boja je blisko povezana s psihološkim podražajima i može se koristiti zajedno s volumenom i oblikom svakog projekta.
Što se tiče “psihologije” glavnih boja, razvijene su sljedeće ideje:
Plava: prenosi osjećaj pozitivnosti, samopouzdanja i sigurnosti. Često se koristi u komercijalnim i poslovnim prostorima, poput bankarskih agencija, ureda i kompanija.
Žuta: prikazuje optimizam, znatiželju i vedriju atmosferu. Često se koristi u poslovnim prostorima ili restoranima da privuče pažnju pješaka.
Crvena: Ova boja pokazuje energiju, uzbuđenje, impuls. Stoga se redovno koristi u komercijalnim prostorima, kao što su trgovine ili fast food mjesta, jer prikazuje određenu kompulsivnost i želju potrošača.
Zelena: Potiče mir, spokoj i dobrobit. Redovno se koristi u prostorima povezanim sa, kao što su bolnice i centri za opuštanje.
Narandžasta: Rezultat kombinacije žute i crvene, narandžasti projekti podstiču intenzitet, kreativnost, euforiju i entuzijazam. Često se koristi u kreativnim okruženjima, poput ureda i škola. Ako se koristi zajedno s plavom, ona prenosi ideju impulsivnosti i povjerenja, pa ih usvajaju bankarske agencije i uredi.
Ljubičasta: prenosi dobrobit, smirenost i mekoću.