spot_img

Vidikovac staronovaljskih ribarskih pošti

Cijeli koncept pri oblikovanju prostora zamisljen je kao spomenik martimskoj baštini samog područja, spomenik ribarima i ribarskim poštama te odavanju počasti privrednoj grani ribarstvu koja je bila glavni oslonac pri preživljavanju u u davnim vremenima u Staroj Novalji.

Biografija: Marija Peranić rođena je 1987. godine u Rijeci. Osnovnu i srednju školu završila je na Pagu, a arhitektonski fakultet u Zagrebu. Radno iskustvo sticala je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, Građevinskom fakultetu u Rijeci, te u uredima u Zagrebu, Rijeci i Njemačkoj. U 34 godini vraća se na svoj rodni Pag i otvara vlastiti arhitektonski ured.

Dina Jakšić Pavasović, rođena 1984. u Splitu, diplomirala je na Accademiji di Belle Arti u Rimu 2007. i doktorirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2015. godine. Aktivna je umjetnica s brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Osnivačica je Jakšić galerije d.o.o., kroz koju promovira svoje radove, posebno fokusirajući se na slikarstvo i kamenu formu. Članica je HDLU-a i HULU-a te upravnog vijeća Centra za kulturu otoka Brača. Nagrađivana je za svoj rad u dizajnu, uključujući brončanu nagradu „IDA“ za dizajn kamenog seta „Quatro“.

Autori projekta: Projekt Vidikovac staronovaljskih ribarskih  osmislili  su umjetnica dr.art. Dina Jakšić Pavasović, i arhitektica Marija Peranic, a prostorni element je dizajnirao Goran Pavasović.

Izvođači radova: Klesarska radionica Dražen Jakšić i Arburoža d.o.o.
Investitor projekta: Turistička zajednica mjesta Stara Novalja

Stara Novalja je naselje na otoku Pagu koje je poznato po dugoj ribarskoj tradiciji. Ribarska zadruga Stare Novalje, osnovana 12.srpnja 1907., druga je  najstarija zadruga na Jadranu.

Uvala Trinćel, na početku Stare Novalje, gdje se spaja slatka voda s morem, mrijestilište je raznih morskih organizama, a razvedena obala otoka prema Lunu njihovo je pogodno stanište.

FOTO: Emilijana Obrić

Na samom kraju naselja, iznad starog trajektnog pristaništa, nalazi se Vidikovac, najviša točka odakle se pruža pogled na cijelu uvalu prema jugu, te zapadno prema Lunu i sjeverno prema Velebitu. Šire područje Vidikovca je kamenito, bogato niskim grmolikim raslinjem karakteristično za mediteranski kraj. Uže područje, područje obuhvata, je isključivo kameni plato bez ikakvog raslinja, odakle se slojevito teren spušta prema moru. Lokaciji se pristupa makadamskim putem koji ima izlaz na javnu prometnicu.

U periodu od 2021-2023. godine osmišljen je i izveden projekt oplemenjivanja tog spektakularnog prostora. Projekt Vidikovac staronovaljskih ribarskih  osmislili  su umjetnica dr.art. Dina Jakšić Pavasović, i arhitektica Marija Peranic, a prostorni element je dizajnirao Goran Pavasović. Izvođači radova su Klesarska radionica Dražen Jakšić i Arburoža d.o.o.

FOTO: Emilijana Obrić

Investitor projekta je Turistička zajednica mjesta Stara Novalja, a financiran je putem 6. FLAG Natječaja za Mjeru 2.A.1. Razvoj turističkih sadržaja povezanih s tradicijom ribarskog kraja LAGUR-a Tramuntana u iznosu od 38.878,61 eura (85% sredstava iz EU fondova, a 15% od Republike Hrvatske).

Cijeli koncept pri oblikovanju prostora zamisljen je kao spomenik martimskoj baštini samog područja, spomenik ribarima i ribarskim poštama te odavanju počasti gospodarskoj grani ribarstvu koja je bila glavni oslonac pri preživljavanju u u davnim vremenima u Staroj Novalji.

FOTO: Emilijana Obrić

Područje naselja obiluje ribarskim poštama – područjima pogodnima za lov ribe. Možemo ih podijeliti u tri grupacije: Sajužnje pošte, ( Trinćel, Crni puntin, Jasena..) Donje pošte (Samotvorac, Škrapa, Pastura…) i Samorašnje pošte (Crljena greda, Trimalj, …. Osim tih pošta, podno Vidikovca nalazi se punta Deda, te sjeverno od njih Brak, po mnogima najvažnija pošta Stare Novalje.

FOTO: Galerija Jakšić

S Vidikovca se pruža pogled upravo na te pošte u staronovaljskoj uvali, te pošte prema Lunu. To je bila glavna vodilja pri osmišljavanju cjelokupnog projekta – istakli smo i likovno prezentirali staronovaljske pošte tj. ribarske pozicije. Likovno rješenje sadrži dizajniranje kamenih klupa i središnjeg prostornog elementa. Taj  prostorni element je u obliku velike kružnice, promjera 2 metra, te se nalazi u centru Vidikovca. Izveden u dva dijela, u središnjem dijelu nalazi se uklesana ruža vjetrova, a u drugom dijelu nalaze se pravci koji ukazuju na lokaciju staronovaljaskih ribarskih pošti i sami nazivi tih pošta. Prostorni element je izdignut od tla nekih 5-10 cm, tako da se stvara dojam kao da lebdi.

FOTO: Galerija Jakšić

Pravci uklesani na središnjem prostornom elementu imaju i ulogu pozicioniranja i definiranja kamenih klupa, na način da smjerovi tj pogledi prema ribarskim poštama definiraju broj klupa; poziciju na vidikovcu i dimenzije klupa. Kružno, po obodu, u skladu sa spomenutim vizurama postavljene su šest kamenih klupa. Klupa br. 1 oblikovno je vezana na vizure između ribarske pošte Trinćel i Crni puntin (ili Viličićev grob)  Klupu br. 2 definiraju vizure ribarske pošte Jasena i Škura pećina. Klupu br. 3 definira Samotvorac i Punta Deda. Škrapa i Vidonjica tvore klupu br. 4. Klupa br. 5 vezana je za pozicije Crljene grede i Trimlja, te posljednja klupa br 6. počinje na vizuri Badnjišća ili Badnjine i završava Brakom.

FOTO: Galerija Jakšić

Veliku pažnju se pridonijelo oblikovanju kamenih klupa kako bi postale zanimljiv likovni element koji dominira na samom vidikovcu. Klupe su različitih dimenzija, bočne strane klupa su zaobljene u jedinstvenom luku, a gornjom plohom klupe simuliraju more, liniju valova, ali pritom prate dimenzije sjedišta. Izrađene u slobodnoj formi koje aludira na morsku površinu te simboliziraju izvučeno more. Pri oblikovanju gornje linije klupa cilj je bio simulirati što kompleksnije i razigranije liniju mora a pritom stvoriti udoban utor za sjedenje.

FOTO: Galerija Jakšić

Klupe imaju osnovnu visinu koja varira i prilagođena je uzrastu odraslog čovjeka, međutim u jednom dijelu vidikovca poigrali smo se sa nižom visinom klupa koja je prilagođena dječjem uzrastu. Time smo dobili jači doživljaj morske površine i zanimljiviju likovnu formu u prostoru.

FOTO: Galerija Jakšić

Izvedene su od  bijelog bračkog kamen pod nazivom  „Veselje Unito“ koji je  visoke estetske vrijednosti, pogodan za vanjske uvijete. Ova vrste kamena se često koristi za izradu skulpturalnih formi na javnim površinama. Jedan od razloga je njihova unificirana bijela masa tj. ne sadrži pigmentirane dijelove/vene unutar svoje mase čime se ne utječe na dizajn predmeta. Upravo ta unifciranost bijele mase osigurava i kvalitetnu kompaktnu formu. Klupe su izvedene u kombinaciji ručne i strojne obrade. Završna obrada površine je fino brušena, koja je lakša za održavanje, a i zanimljiv je konstrast naspram podloge i ambijenta.

FOTO: Galerija Jakšić

Vidikovac je dio planinarsko – rekreacijske šetnice koja povezuje južni dio naselja sjevernim nenaseljenim područjem, sve do uvale Svetojanj, jedne od najljepših uvala otoka Paga, i jedne od najvažnijih pomorskih točaka u prošlosti.

Cijelokupni projekt spoj je istraživanja lokalne maritimske baštine i likovnog promišljanja – htijeli smo istaknuti važne segmente svakodnevnice življenja mjesta Stare Novalje te ih pretvoriti u likovno djelo i prostor gdje se prirodno bogastvo zaista može cijeniti.

 

 

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE