spot_img

Vizija za održivu budućnost grada Novalje

Nova urbanističko-arhitektonska vizija grada Novalje osmišljena je na principima ‘pragmatičnog utopizma’, s ciljem stvaranja kreativnog rješenja koje se nalazi na idealnom dodiru funkcionalnosti i racionalnosti, te utopijskih vizija koje pomiču granice spoznaje za mogući izgled grada 2030. godine.

 

Autori: Alen Žunić, Petra Vlahek, Fran Polan, Rea Mihelko, Nedjeljko Špoljar

Suradnici i konzultanti: Alen Pučar, Ivana Zec, Nikša Laušin, Damjan Bujak

Projekat: Vizija Novalja 2030. – Idejna urbanističko-arhitektonska studija grada

Investitor: Grad Novalja (otok Pag)

Godina projektovanja: 2021.

Gradovi u Hrvatskoj i regiji niti prostornim obuhvatom, niti brojem stanovnika nisu (pre)veliki i ‘nesavladivi’ poput nekih na Zapadu ili Dalekom istoku – i upravo to je njihova prednost! Kreativni koncepti ili inovativne vizije u slučaju dobrog mjerila grada jednostavniji su za implementaciju i u dogledno se vrijeme zaista mogu vidjeti realizirani u prostoru – ako se krene na vrijeme. Međutim, kako bi se zaista i dogodio veliki, ambiciozni iskorak gradovima su prvo potrebni jasan i prepoznatljiv identitet i urbanistička vizija, kako bi svaka buduća odluka o urbanom razvoju bila samo jedna od kockica u puno većem sustavu. Time bi se izbjegla fragmentiranost urbanog tkiva i maligna ‘točkasta’ izgradnja što naši gradovi često imaju kao jedini modus operandi naslijeđen iz ranijih povijesnih perioda, pri tome i recentno razvijan zbog lošega zakonodavnog okvira.

Propitivanje identiteta – U svjetskim okvirima, gradovi teže autohtonosti i jedinstvenom identitetu – iznalaženju vlastitog jezika planiranja i projektiranja. Nizozemci su postali prepoznatljivi po svojoj dijagramskoj arhitekturi, Japanci po bijelim gotovo lebdećim volumenima tankih dimenzija, Švicarci po jednostavnim i preciznim zgradama… Kroz istraživanje i posljedično kreativno projektiranje cilj projekta izrađenog za grad Novalju na otoku Pagu bio je doći do posve specifičnog rješenja, osmisliti po čemu je upravo ta lokacija za koju su ispitivane mogućnosti i projektirane varijante i scenariji, posebna i drugačija od drugih, što ona želi ili treba biti da bi imala svoju jasnu diferencijaciju. Puno gradova trenutno ima želje i ambicije za budući razvoj, ali one nisu jasno artikulirane ni fizički vidljive u prostoru. U ovom slučaju je postavljeno pitanje – može li Novalja biti nešto više od grada zabave, grada mladih partijanera ili grada jeftinog, a time i masovnog turizma? Trenutno najpoznatija party destinacija u Hrvatskoj tokom perioda pandemije shvatila je koliko ovisi o isključivo jednom faktoru – turizmu zabave – te da izgradnja jedino klubova i apartmana nije dugotrajno održivo rješenje. Pri tome plaža Zrće koja je najviše doprinijela popularnosti mjesta ne bi trebala biti jedini odgovor na urbanističko-arhitektonski identitet grada.

Može li se onda tome gradu, kojega obilazi toliko posjetitelja iz svih dijelova svijeta, ponuditi ne samo nešto što je kontekstualno i lokalno (no često i improvizirano), već zaista suvremeno rješenje koje je specifično za Novalju i Hrvatsku (‘Designed in Croatia’)?. Cjelovita vizija Novalje može imati vlastitu jedinstvenost, jer urbanizam i arhitektura su refleksija društvenoga, kulturnoga, političkoga i ekonomskog okruženja, i sigurno je da u Novalji postoji spoj određenih istaknutih karakteristika kojih nema na drugim lokalitetima, samo ih valja prepoznati.

Urbanističko-arhitektonski vizija – Za takav jedinstveni pristup i zahtjevan razvoj grada urbanističko-arhitektonska vizija je nulti korak. Kreativno osmišljanje šire slike je preduvjet da Novalja dobije jasan smjer za nadolazeće godine i desetljeća i da svi naredni koraci budu dijelovi slagalice koji se nadopunjuju kako bi se došlo do predviđenog finalnog cilja. Upravo takav holistički pristup omogućen je konceptualnom idejnom studijom koja vizualnim alatima prezentira usmjerenja i omogućava gradu da u startu zna u što ulagati, za koje projekte kroz narednih 5, 10 i 20 godina tražiti partnere ili se prijaviti na EU fondove. Kada postoji jasno pripremljena vizija onda gradovi pravovremeno ulažu u resurse i prethodno razvijaju infrastrukturu nužnu za buduće velike projekate. Ključan cilj je odmak od planerskog ‘krpanja’ prostora ili urban sprawla trenutno djelomično prisutnog i u Novalji, tako da se umjesto točkastih i nesustavnih intervencija u gradu stvori cjelovita priča, holistička vizija, a ne slučajna anomalija koja odmah postaje novi problem. Često se umjesto planiranja pozitivnih aspekata u prostoru multipliciraju oni negativni jer se segmenti urbanog tkiva izvode bez međusobne povezanosti i to je trend koji se primarno pokušava zaobići ovakvim vizionarskim projektiranje.

Identitet Novalje 21. stoljeća – Na temelju ovih inicijalnih premisa o uređenju, planiranju i razvoju suvremenih gradova provedena su za konkretnu lokaciju grada Novalje istraživanja i analize, razrade varijantnih koncepata i scenarija te je definirano integralno projektirano idejno rješenje. Studijom je tako cjelovito osmišljen plan za budućnost grada, a kao podlogu za sve buduće odluke dizajniran je – doslovno, ali i metaforički – novi identitet Novalje koji bi trebao uvažiti svu postojeću jedinstvenu ponudu grada te se ne bi trebao zadržati samo na prednostima lokacije i prirodnim datostima (moru i suncu), nego graditi novo okruženje gdje osim zabave i odmora Novalja postaje poželjna destinacija i za rad.

U scenarijima novog identiteta moguće je, primjerice,  nakon nekoliko sati rada i ‘poduzetništva’ otići na poznatu plažu Zrće, uživati u plažama, gastronomskoj turi (enjoy) ili rekreaciji kroz outdoor ponudu ronjenja, biciklizma ili penjanja (explore). Tako bi uz postojeći enjoy i explore, Novalja svoj identitet unaprijedila kroz uvođenje treće kategorije – earn, a kao manifestacije toga u prostoru predviđeni su i brojni novi objekti, inkubatori i hubovi koji bi takvu programsku ‘injekciju’ i omogućili. Ta 3E bi postali temelj vizije i razvoja grada kroz narednih 10 godina, a trojstvo tih pojmova moguće je u današnje doba, budući da suvremena ekonomija zaista nudi hibridne, naizgled nespojive modele koji u ovom slučaju istovremeno i ravnopravno povezuju poslovni aspekt (business stranu) i slobodno vrijeme (trenutke ugode) kroz sintagmu – bleisure-a (business + leisure). Novalja ima priliku postati centar za zabavu i odmor, ali istovremeno i mjesto gdje posjetitelji imaju sve preduvjete za rad na svojim projektima, poslovima i planovima koji će im omogućiti da tijekom posjeta ili čak dužeg boravka u Novalji zarađuju (putem današnje Zoom aplikacije, digitalizaciju infrastrukture moguće je iz Hrvatske jednako kvalitetno razvijati vlastiti business u Pekingu, Madridu ili Washingtonu). Novalja bi u konačnici mogla kroz proširenje identiteta užeg dijela grada postati snažan generator razvoja obližnjeg prostora, također i faktor privlačenja novih turista za ostale okolne dijelove koji već imaju svoje zasebne razvojne puteve (naselje Lun – maslinici i netaknuta priroda; plaža Zrće – kupalište i klubovi; ‘Mjesečev krajolik’ – avanturizam, biciklizam,…). Trenutno identitetski najzapostavljeniji jest centar grada koji je administrativno središte sa velikim brojem apartmana gdje posjetitelji uglavnom samo prespavaju, ali i novim poslovnim prilikama i predviđenim uređenjem obale i glavnog ulaza u grad, primjerice – uvođenjem novih boutique-hotela i proširenjem poduzetničke zone s kojom grad ima priliku postati vodeće mjesto u širem kontekstu granica Novalje, na razini otoka Paga i cijele županije.

Masterplan pragmatičnog utopizma – Nova vizija grada Novalje projektirana je po principu ‘pragmatičnog utopizma’, s ciljem stvaranja rješenja koje se nalazi na idealnoj sredini između funkcionalnosti i racionalnosti te utopijskih vizija koje pomiču granice spoznaje za moguću budućnost grada – kako bi Novalja mogao izgledati 2030. godine. Sintagma pragmatični utopizam na prvu zvuči paradoksalno, ali uspjeh svakog projekta leži na spoju naizgled nespojivog. Takav pristup kombiniranja gotovo nasuprotnih pojmova idealno odgovara gradu kao što je Novalja, gradu s velikim razlikama u prirodnim atributima i naseljenosti (‘kameni istok’ otoka u odnosu na ‘zeleni zapad’, naseljeni zapad naspram pustog istoka), ali i s razlikom u uređenju obale i rasporedu programa (zabava na plaži Zrće, rad u trenutno izoliranoj poduzetničkoj zoni, stanovanje u centru grada s atraktivnim vizurama na novu marinu). Novalja kao bleisure destinacija ima priliku postati manifestacija ranije spomenutog oksimorona – pragmatičnog utopizma, ili kako bi to Bjarke Ingels opisao – hedonističke održivosti (hedonistic sustainability).

S obzirom na prostorno rješenje Novalja bi bila razvijana u budućnosti kroz četiri osnovna dijela – 1) nova luka / marina, 2) riva grada sa plažom, 3) hotelska zona sa sportsko rekreativnim centrom i 4) proširena poduzetnička zona sa stanovanjem, a sve zajedno povezano pješačko-biciklističkom sportsko-rekreativnom linijom. Naravno, kako bi vizija Novalje bila izvediva planirana je etapna izgradnja koja se kroz vrijeme može i korigirati, ovisno o potrebama, financijskim mogućnostima i željama grada i građana.

Grad kao dizajnirana digitalna javna platforma – U sklopu studije razrađen je i novi vizualni identitet grada koji bi pratio sve planirane intervencije u prostoru kroz primjenu novog logoa te novodizajnirane vizualne komunikacije i signalizacije. Također, kao ekstenzija planiranih urbanističko-arhitektonskih transformacija u fizičkoj okolini, osmišljena je i digitalna aplikacija koja omogućava suživot realnog i virtualnog i nastavlja se na postulate pametnoga grada.

Ona je u skladu sa planiranim identitetom Novalje koja je već i sada suvremena i mlada destinacija, a digitalnom platformom bi se okrenula ka novim tehnologijama i trendovima budućnosti u skladu s principom ‘The future is now’. Željena transformacija grada odražava se tako i kroz ime kreirane aplikacije – NOWalja – koja iz perspektive stanovnika poziva lokalnu zajednicu, sada, na zajedničko mijenjanje identiteta grada te naglašava kako je, sada, pravo vrijeme za promjene i ključan trenutak za njihovu uključenost u procese donošenja odluka na lokalnoj razini (pretpostavlja se maksimalna participacija građana). Iz druge perspektive, tehnološki potkovanih turista, IT zaljubljenika i gamera koji će prema novom konceptu biti sve češći gosti Novalje i koji žele biti povezani 24/7 te žele dobiti informaciju / iskustvo odmah i sada, ime aplikacije im naglašava kako to mogu dobiti upravo u Novalji. Iz perspektive sportsko-rekreativnih turista koji žive u skladu s ‘Live in the moment / Live in the now’ konceptom, ime dobro odražava sve mogućnosti i aktivnosti koje grad i okolna mjesta nude za iskorištavanje trenutka.

 

Urbanističko-arhitektonska studija Novalje uz to je razvijena i kao inovativni metodološki caste study na čijim iskustvima se već rade urbanološke vizije za još nekoliko ambicioznih hrvatskih gradova.

POVEZANI ČLANCI

Comments

OSTAVITI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Ovdje unesite svoje ime

NOVE OBJAVE