vuna.ba – Moderan dekor u prirodnom izgledu

Moderno, unikatno i bezvremensko

Erdal Medenčević, porijeklom iz Dervente je od ručno rađenih proizvoda stvorio prepoznatljivi bh. Brend – vuna.ba. Svo znanje o obradi vune je stekao sam i nakon što je stekao potrebna znanja i vještine počeo je da stvara čaroliju sa ovim potpuno prirodnim materijalom. Za časopis m-kvadrat HOME govori o samim počecima, načinu proizvodnje, važnosti kvalitete i boje vune, te dijeli savjete za one koji se tek upuštaju u ovaj posao.

 

  • Za početak, možete li se predstaviti za naše čitaoce?

Moje ime je Erdal Medenčević. Živim i radim u Sarajevu, mašinac po zanimanju, no ujedno sam i vlasnik firme GreenTon d.o.o. Sarajevo. Naravno i sam brend vuna.ba je usko vezan za firmu GreenTon.

  • Ko sve stoji iza brenda vuna.ba?

Kao sto rekoh na početku, GreenTon je usko povezan sa brendom vuna.ba. Naime, djelatnost firme je u poslovima proizvodnje i distirubucije potrošnog materijala za printere i drugu opremu za printanje. Kako je sama djelatnost pojavom jeftinih kineskih proizvoda za printanje počela da ulazi u krizu, nametnulo se pitanje „šta raditi, a da Kinez ne može napraviti i konkurisati!?“ Nakon nekog vremena donosim odluku, izrada ručno rađenih proizvoda. Odmah sam se opredijelio za tradicionalno tkanje. Ustvari, rođen sam u Derventi, gradu koji je prije rata imao izuzetno razvijenu tekstilnu industriju. Moji roditelji su radili u toj industriji, ja sam obavljao praksu u srednjoj školi, i nekako se samo sve posložilo. Tada započinje taj moj put.

  • Zašto baš vuna?

Hm, interesantno pitanje, zašto vuna. Slično kao da Arape pitate , zašto nafta. Šalu na stranu, ali naši prvi proizvodi koju su izašli pod znakom GT HANDMADE su bili na temu bosanske ponjave. Ja sam u šali znao da kažem da su naši stari proces reciklaže davno upražnjavali, mnogo prije ove razvijene Europe. Prije nekoliko stotina godina reciklaža je bila sastavni dio naših života. Ponjave su se tkale od materijala koje nemaju više svoju upotrebnu vrijednost. Tkanjem  ponjave ponovo mu date svrhu. Tada smo tkali ponjave od pamučnog, lanenog ili svilenog otpada. Naravno, tada smo našu tradicionalnu ponjavu smjestili u 21. vijek. Od naših ponjava smo pravili torbe, odjevne predmete, predmete za oplemenjivanje enterijera, …

Nakon jednog teksta kojeg sam pročitao na nekom od portala, da jedan čovjek poklanja 2 tone vune, dolazim na ideju da je vuna naša budućnost. No, sada dolazi do problema. Mi imamo u državi veliki broj ovaca, ali nemamo vune. Problem je što vi vunu sa ovce ne možete koristiti dok je ne doradite. Problem je bio što pogona za doradu gotovo da i nema više u državi. Počinjem da istražujem neke male privatne radionice, i uspostavljam saradnju sa njima. Međutim, kako niko od nas nije ništa znao o obradi vune, dane i noći provodimo na internetu i učimo na koji način se vuna boji, na koji način se upreda, … Sve moje znanje koje sam stekao mogu da zahvalim internetu!

Kada smo savladali početno znanje i vještine, pošinjemo sami da bojimo vunu, da radimo filc, da radimo filcane kugle, … Sve ono što nam se činilo da je interesantno, mi smo radili. Naravno, bilo je i početničkih promašaja, ali je ipak više bilo uspjeha. Tada nastaje naš brend – vuna.ba

  • Koje sve proizvode od vune dizajnirate i prodajete?

Kako u većini koristimo domaću vunu, od domaće ovce Pramenke, koja ima debljinu dlake cca 37mikrona (za usporedbu – merino vuna ima debljinu dlake 17 mikrona), koja je dosta gruba i nije baš pogodna za odjevne proizvode. Džemperi, šalovi i sl. od domaće vune su grubi i čvrsti, te odlučjem tada da naše polje djelovanje budu proizvodi za oplemenjivanje prostora. Počinjemo sa tkanjem staza, tepiha, izradu fotelja, taburea, …

Naša prednost u odnosu na druge je naša autonomija u poslu. Mi sami bojimo vunu, sami češljamo, filcamo. Naš proizvod je filcana kuglica sa kojom presvlačimo stare fotelje, stolice, … Tako je nastala naša fotelja „2000 kuglica“. Kuglicu smo izabrali jer je vrlo postojana i laka za održavanje. To i jeste prednost vune – lako održavanje.

  • Kako ste razvili svoje sposobnosti do ovako zavidnog nivoa na kojem ste trenutno?

Kao što sam na početku rekao koristili smo blagodeti interneta. Imali smo veliku želju da naš posao dovedemo do savršenstva. Znali smo da samo naši kvalitetno urađeni proizvodi imaju otvoren put ka kupcima. Tu nismo pogriješili. Naši proizvodi se sami prodaju. Imali smo nekoliko prezentacija u Sarajevu na kojima su se svi mogli upoznati sa našim proizvodima. Naravno, mi i dalje pratimo trendove. Pratimo koje boje su trenutni hit, koji oblici. Tu imamo pomoć od naših prijatelja van granica BiH.

  • Po čemu se vuna razlikuje od ostalih materijala prilikom dizajniranja?

Moram priznati da nisam baš radio sa drvetom, metalom, ili nekim sličnim materijalom. Vuna je prirodni materijal. Vunu možete dorađivati na nekoliko načina. Najpoznatiji način je poslije češljanja njeno upredanje. No, ako se upustite u proces filcanja, otvorit će se bezbroj drugih kombinacija. Već ranije spomenuta filcana kuglica, u kombinaciji sa drvetom daje izuzetne rezultate. Ili filcani „dredovi“ od vune koji se mogu bez problema tkati i opet u kombinaciji sa drvetom daju fascinante kombinacije, … Ako bi počeo da navodim primjere, mislim da bi trebalo puno više strana ovog časopisa. Uglavnom, kod dizajniranja proizvoda od vune ja kažem da tu nema granica. Sve što zamislite kod namještaja za oplemenjivanje prostora sa vunom možete da uradite.

  • Šta vi i vaši kupci volite kod vune?

I ovdje ću se malo našaliti. U neka davna vremena dok smo spavali na vunenim jastucima, dušetima, pokrivali se vunenim prekrivačima ,  nismo imali probleme sa vratnom kičmom, nismo išli u salone za masažu (možda neko i jeste, ali većina nije). Sada kada imamo razne memory jastuke, dušeke od ove ili one pjene, … čekate na slobodan termin za masažu.  Možda je ovdje odgovor, šta ja i naši kupci volimo kod vune. Volimo što je vuna prirodna, što je zdrava i laka za održavanje. Pa šta vam više treba?!

Nemožemo se oteti utisku da kod opremanja stanova preovladavaju svijetli tonovi pastelnih boja ili bijela. Tada od stana dobijete jednu „sterilnu“ atmosferu koju sa jednim tabureom ili foteljom na kojoj se nalazi 40 različitih boja, ili tabure koji je napravljen u 10 nijansi plave, jedan takav komad potpuno promijeni kompletnu atmosferu u prostoru. To je ono što naši kupci traže. Traže nesto moderno, unikatno i bezvremensko.

  • Kako birate svoju vunu i koliko je kvaliteta vune i boja zaista važna?

Ranije sam naveo da izradu naših proizvoda radimo od domaće vune. Međutim , mi jesmo bogati sa ovcama, ali vune imamo vrlo malo. Kako nema organizirane prerade i dorade vune, moramo se snalaziti sa malim radionicama. Naša vuna je posebno upotrebljiva za proizvodnju prostirki ili za proces filcanja. Jaka i izdržljiva dlaka je garant da naši tepisi i ostali proizvodi imaju svoj dugi vijek. Ne zaboravimo da se tradicionalni bosanski ćilimi stari stotinama godina i danas koriste. Naravno, samo ga treba adekvatno održavati i njegovati.

Što se tiče boja naše vune, na to smo posebno ponosni. Mi našu vunu bojimo na tradicionalni način. Sam postupak nam daje mogućnost da dobijemo desetak nijasni jedne boje.  Boje za vunu su prirodne, i proces bojenja je potpuno bez upotrebe izbjeljivača i drugih hemijskih sredstava. Zato možemo reći da su naši proizvodi i zdravi. Ovaj način bojenja su prepoznali naši kupci koji dolaze iz zemalja Europe, Amerike, … Oni poseban naglasak stavljaju na prirodni način bojenja.

  • Koji je najneobičniji / najzapaženiji komad koji ste uspjeli da stvorite?

Vrlo teško pitanje. Svaki naš proizvod ima svoju priču. Fotelja koju smo prvu presvukli sa preko 2000 kuglica je bila naš eksperiment. Kada smo ga izložili, tek tada smo shvatili da ljudi vole tako nešto.

Kada smo se igrali sa „zvrkovima“ i napravili naš  „tepih šareni zvrkovi“, ili kad smo imali upit da uradimo tabure u nijansama plave boje. Kupac je tražio da nijanse budu u bojama mora (ovaj tabure je naručen od kupca iz Splita). Vrlo teško je izabrati neki poizvod koji je više ili manje zapažen. Naša praksa je kada kupac naruči neki proizvod da prvo obavimo razgovor s njim, da vidimo njegove želje, negova razmišljanja, i tada šaljemo prijedloge i u končnici izrađujemo. Mi samo želimo da naši kupci budu zadovoljni.

  • Šta mislite, kakva je budućnost dizajna kada je u pitanju vuna?

Priznajem da nemam pojma. Mi sada nailazimo na velike probleme po pitanju radne snage. Vrlo, vrlo teško je nači nekoga ko je spreman da radi i da uči. Rad sa vunom je neprekidno učenje. Vuna daje toliko mogućnosti da je to gotovo neshvatljivo. Međutim, mladi nisu spremni za učenje. Mladi ne žele da nauče koje su blagodeti vune, pa ja baš ne vidim neku svijetlu budućnost. Naravno, dizajnirani proizvodi se uvijek mogu uraditi, no problem je u tome ko će te proizvode izrađivati.

  • I za kraj, imate li možda savjet za nekoga ko se tek upušta u ovaj posao?

Imam naravno. Moj savjet je, naoružajte se strpljenjem, noći i noći provedite na internetu, učite, pitajte, koristite tuđa iskustva, nemojte praviti greške koje sam ja pravio. Budućnost u ovom poslu postoji samo ako se potrudimo. Kupci u Europi su „gladni“ ovakvih proizvoda. Dobar i kvalitetan proizvod, dobra promocija, dobra organizacija. To je formula. Ako mladi shvate ovu formulu, neće im trebati karta u jednom smjeru.

Ja svakako stojim na raspolaganju, slobodno šaljite upite, mailove, ja ću se potuditi svima da odgovorim i pomognem.

print